The Sympathizer – O satiră cu spioni interesantă, dar cu o concluzie nesigură
Războiul din Vietnam reprezintă unul dintre cele mai mari și marcante momente din istoria Statelor Unite ale Americii, influența acestuia resimțindu-se în numeroase medii de activitate, în special în industria cinematografică. Există un număr foarte mare de filme și seriale care abordează subiectul acestui război cumplit, de regulă din perspectivă americană, dar anul 2024 aduce, pentru prima dată pe micul ecran, un nou proiect de televiziune care se concentrează pe perspectiva vietnameză asupra conflictului. The Sympathizer, o adaptare a romanului cu același nume, scris de Viet Thanh Nguyen, este cea mai nouă producție HBO, o miniserie de 7 episoade care pictează tabloul războiului în culori satirice, folosind ambiguitatea și ambivalența pentru a oferi o incursiune interesantă în cultura vietnameză și în efectele conflictului asupra poporului sud asiatic.
The Sympathizer urmărește povestea Căpitanului (Hoa Xuande), un membru important din armata Vietnamului de Sud (al cărui nume rămâne un mister până la sfârșit, subliniind importanța acestuia ca arhetip/simbol, nu ca individ), dar care este, în realitate, un spion trimis de regimul comunist din Vietnamul de Nord pentru a destabiliza țara și a ajuta la câștigarea războiului. Forțat fiind de împrejurări, Căpitanul părăsește țara, alături de General (Toan Lee), și ajunge în America, unde este nevoit să își continue misiunea, dar loialitatea și mentalitatea îi sunt testate, în urma unor evenimente importante, care învăluie în mister adevăratele intenții ale protagonistului, trasând conturul unui thriller cu spioni, plin de tensiune și răsturnări de situație. Deși există un fir narativ central captivant, miniseria are un caracter episodic, fiecare parte a sa fiind concentrată pe câte o nouă întâmplare bizară din viața de spion a Căpitanului, iar acest lucru ajută la dezvoltarea mai multor fire narative secundare, care, de cele mai multe ori, aglomerează inutil povestea principală.
Momentele absurde și pline de umor negru sunt abundente (notabile fiind povestea calamarului din copilăria Căpitanului sau episodul dedicat evenimentelor de pe platourile de filmare ale unei pelicule de război), scenariul folosindu-se de ele pentru a echilibra evenimentele profunde sau pline de violență de care serialul nu duce lipsă, iar acest lucru este în avantajul peliculei deoarece liniile de dialog amuzant de banale și monologurile memorabile sunt punctele forte ale producției. Din păcate, acest aspect nu reușește să salveze finalul miniseriei, care, deși este satisfăcător la nivel narativ, se concentrează mult prea mult pe anumite fire narative inutile și nu oferă o concluzie fermă sau care să stârnească interesul publicului de a reflecta asupra celor întâmplate.
De departe, capitolul unde producția strălucește este cel al performanțelor actoricești, Hoa Xuande (Cowboy Bebop) conturând un personaj complex, măcinat de conflictul interior dintre latura sa vietnameză, care este loială regimului politic pe care îl slujește, și cea franceză, care dorește eliberarea de sub jugul comunist și râvnește la viața plină de posibilități pe care i-o oferă occidentul. Nucleul emoțional al peliculei este reprezentat de camaraderia dintre Căpitan, Bon (Fred Nguyen Khan) și Man (Duy Nguyen), o relație de prietenie divizată de ideologiile politice și de contextul social/cultural, dar care oferă o gură de aer proaspăt într-o lume plină de incertitudine și trădare. Ceilalți actori nu reușesc să se facă remarcați deoarece personajele creionate de aceștia sunt lipsite de substanță, în special cele feminine, care sunt dezvoltate extrem de superficial și nu au o prezență marcantă în povestea serialului, deși personajul Sandrei Oh (Killing Eve) avea potențial imens ca ancoră emoțională a Căpitanului.
Cu toate acestea, Robert Downey Jr. (Oppenheimer) este, fără doar și poate, punctul de atracție principal al serialului, actorul interpretând patru personaje diferite de-a lungul sezonului, trecând cu ușurință de la un regizor rasist la un politician abject și de la un agent CIA alunecos la un profesor de studii orientale infatuat. Demonstrând, încă o dată, versatilitatea și măiestria artistică de care acesta nu duce lipsă, personajele interpretate de Downey Jr. oglindesc pilonii importanți de susținere ai statului american (cultura, guvernul, serviciile de spionaj și industria divertismentului) cu care Căpitanul trebuie să se confrunte pentru a-și duce misiunea la bun sfârșit și care oferă o perspectivă de ansamblu a valorilor americane așa cum sunt ele percepute de poporul vietnamez, dar și perspectiva superficială a americanilor asupra culturii și obiceiurilor vietnameze.
Producțiile cinematografice care abordează subiectul Războiului din Vietnam se concentrează, de regulă, pe conflictul propriu-zis și pe greutățile soldaților din prima linie, iar serialul The Sympathizer vine ca o gură de aer proaspăt și oferă o perspectivă nouă asupra evenimentului. Prezentând momentele de confuzie ale poporului vietnamez din timpul războiului și în perioada de după terminarea acestuia, producția HBO conturează un thriller cu spioni, îmbrăcat în haina satirei și a ambiguității, care sfidează convențiile genului și așteptările publicului într-o manieră fascinantă, dar care omite să livreze o concluzie satisfăcătoare.
Evaluare
- Actorie – 4/5
- Poveste – 4/5
- Regie – 4/5
- Scenariu – 4/5
- Imagine – 4/5
- Entertainment Value – 4/5
Scor Final – 4/5
2 Responses
[…] cu câteva noi nume în această săptămână, printre cele mai noi adiții fiind Hoa Xuande (The Sympathizer), Chin Han (Mortal Kombat) și Crystal Yu (The […]
[…] Lesson), ale căror personaje perturbă aventurile lui Charlie într-un mod unic, și John Cho (The Sympathizer), care joacă un rol important în a doua jumătate a sezonului și oferă o oglindă morală […]