Horizon: An American Saga – Chapter 1 – Un tablou cinematografic expansiv, dar cu o poveste mult prea diluată
Conform spuselor sale, Kevin Costner (Dances with Wolves) a încercat timp de mai bine de 30 de ani să lanseze saga Horizon, scrisă și regizată chiar de el, dar niciun studio nu a fost dispus să investească bani și timp într-un proiect cinematografic atât de expansiv și de riscant, cu atât mai mult cu cât genul de filme western a pierdut din popularitatea de care se bucura secolul trecut. Cu toate acestea, Costner a investit bani proprii în acest proiect, iar, după ieșirea sa controversată din serialul Yellowstone, actorul/regizorul a reușit să filmeze și lanseze prima parte din saga Horizon, un tablou cinematografic inedit, care se bucură de o distribuție impresionantă și o cinematografie impecabilă, dar suferă din cauza unei povești mult prea diluate și greu de urmărit.
Horizon: An American Saga – Chapter 1 urmărește aventurile unor personaje din toate păturile sociale și din toate etniile/naționalitățile, care încearcă să își construiască un viitor sau pur și simplu să supraviețuiască în așa numitul Vest Sălbatic și ale căror povești divergente ajung să se întrepătrundă în moduri neașteptate. Acțiunea filmului se desfășoară pe mai multe fronturi, fiecare dintre acestea fiind concentrat pe perspectivele unor personaje diferite, care explorează conflicte de natură fizică și morală variate, oferind astfel o privire de ansamblu asupra vieții în perioada Războiului Civil American, dar și asupra pericolelor la care personajele noastre se expun pentru a-și atinge scopurile. Această țesătură narativă este una complexă și foarte bine scrisă, dar tocmai din acest motiv este și una greu de urmărit și care, din păcate, va aliena o mare parte din public. Povestea centrală a filmului este mult prea diluată de nenumărate fire narative secundare, nu toate la fel de interesante sau cu potențial major, care nu fac altceva decât să pună bazele unor conflicte viitoare și nu lasă povestea actuală să se dezvolte natural sau să fie explorată așa cum ar trebui. Acest lucru se reflectă și în deznodământul filmului, acesta fiind unul atipic și abrupt, care alege să ofere publicului un crâmpei din viitorul francizei, în loc să încheie firele narative dezvoltate până în acel punct, iar asta scade din valoarea individuală a filmului.
Despre Kevin Costner pot fi spuse multe lucruri, dar nu că ar duce lipsă de ambiție, o trăsătură de caracter a sa care depășește posibilitățile narative, bugetare și temporale ale acestui prim film, iar asta face ca întreaga saga Horizon să pornească pe picior greșit din anumite perspective, chiar dacă povestea pe care acesta vrea să ne-o prezinte este una senzațională. Să reușești să convingi publicul să investească trei ore într-o franciză complet nouă, cu un număr impresionant de personaje și povești cu care este foarte greu să ții pasul, prezintă un risc asumat extrem de dificil de controlat, iar asta te face să te gândești că poate ar fi fost mult mai potrivit ca această saga să fie transformată într-un serial de televiziune, acolo unde timpul și spațiul sunt niște resurse mult mai flexibile și adecvate pentru un asemenea proiect expansiv. Există numeroase momente în film în care anumite personaje/povești sunt abandonate pentru perioade lungi de timp (chiar și personajul lui Costner, care este protagonistul aparent al francizei, apare după aproape o oră din film), iar acest gen de abordare este mult mai potrivită într-un sezon de 8-10 episoade, care să urmărească simultan toate aceste povești într-o manieră mult mai coerentă și accesibilă.
Din fericire, pe lângă problemele narative și tehnice enumerate mai sus, această primă parte se bucură de o cinematografie impecabilă, care pune accent pe frumusețea Vestului Sălbatic, dar care este în contrast direct cu pericolele și violența de care personajele noastre au parte pe acele meleaguri. Niciun alt proiect western din ultimii ani nu a reușit să dea viață acelei perioade din istoria Americii cu atât de mult respect și atenție la detalii, iar pasiunea lui Costner se vede în fiecare cadru spectaculos, folosind anumite unghiuri de filmare pentru a surprinde grandoarea peisajelor montane sau forestiere ale Vestului într-o manieră aproape documentaristică, ce permite privitorului să se cufunde total în această lume fascinantă. În plus, coloana sonoră este foarte bine compusă și mixată, folosind teme muzicale unice pentru a reda atmosfera acelei perioade, iar sunetul conflictelor armate este mai veridic și înspăimântător ca niciodată, subliniind astfel ambiția lui Costner de a replica cu fidelitate fiecare aspect al Vestului Sălbatic într-un tot unitar excelent și nemaiîntâlnit la asemenea nivel.
Așa cum a fost menționat deja, distribuția acestei pelicule este una absolut impresionantă, formată din nume marcante din industria filmului, care contribuie semnificativ la conturarea acestui tablou cinematografic superb, chiar dacă scenariul nu le permite de fiecare dată să își arate măiestria artistică. Kevin Costner face o treabă admirabilă în rolul scorțosului Hayes Ellison, care se trezește prins în mijlocul unui conflict cu implicații majore ce îi modifică traiectoria în viață și îi oferă actorului ocazia să exploreze o latură mai sensibilă și chiar paternă a personajului său. Sienna Miller (American Sniper) și Sam Worthington (Avatar) sunt un duo captivant, care dau dovadă de o chimie electrică, ce le permite să adauge noi valențe personajelor lor statice și să facă deliciul publicului de fiecare dată când apar împreună pe ecran. De asemenea, în roluri oarecum principale, dar puțin mai reduse ca prezență în acest film, sunt Jena Malone (Goliath) și Luke Wilson (Stargirl), care profită de timpul limitat pe ecran pentru a contura două personaje memorabile, care te fac să anticipezi cu nerăbdare direcția în care parcursul lor evolutiv se va îndrepta.
Desigur, având o distribuție atât de mare și o poveste expansivă, există și câteva nume care se pierd în mulțime sau pur și simplu nu fac o treabă foarte interesantă, dar joacă un rol esențial în descrierea acestei lumi. De exemplu, Michael Rooker (The Walking Dead) sau Danny Huston (Yellowstone) au apariții sporadice , dar lipsite de substanță sau importanță, deși există un moment în care personajul lui Rooker își deschide sufletul în fața lui Frances Kittridge și reușește să fure o lacrimă cu povestea sa tragică. În schimb, Jamie Campbell Bower (Stranger Things) creionează portretul unui antagonist volatil, Caleb Sykes fiind cel mai imprevizibil și periculos obstacol din această primă parte, chiar dacă potențialul său este irosit până la final, iar Abbey Lee (Mad Max: Fury Road) atrage toate privirile cu performanța sa seducătoare, dar fioroasă, și are un parcurs evolutiv demn de a fi urmărit cu atenție în viitor.
Saga Horizon este un proiect cinematografic inedit și inegalabil în genul filmelor western, iar pasiunea și ambiția lui Kevin Costner pentru această lume se simte cu prisosință în fiecare cadru al acestui film. Deși recenziile criticilor și încasările de la box office nu pun această primă parte într-o lumină favorabilă, Horizon: An American Saga – Chapter 1 este un film valoros, care pune bazele unui univers fascinant și merită a fi vizionat pentru povestea expansivă pe care o conturează, performanțele actoricești impresionante, coloana sonoră unică și duelurile fizice/verbale tensionate, chiar dacă există câteva carențe la nivel narativ, care diluează această producție și o fac mult prea greu de urmărit câteodată.
Evaluare
- Actorie – 4/5
- Poveste – 4/5
- Regie – 4/5
- Scenariu – 3/5
- Imagine – 5/5
- Entertainment Value – 3/5
Scor Final – 4/5
4 Responses
[…] mai dureros asupra publicului. În schimb, aceleași laude nu le pot fi aduse și lui Danny Huston (Horizon: An American Saga – Chapter 1) sau Laurei Birn (Foundation), care creionează portretele unor antagoniști lipsiți de orice […]
[…] nebănuite. Demni de a fi măcar menționați sunt și Shea Whigham (Perry Mason) și Derek Hinkey (Horizon: An American Saga), interpreții personajelor Jim Bridger și Red Feather, care oferă două performanțe intrigante […]
[…] filmului Jack Ryan s-a mărit zilele trecute, Sienna Miller (Horizon: Am American Saga – Chapter 1) alăturându-se proiectului într-un rol principal, în timp ce Wendell Pierce (Suits) și Michael […]
[…] Wars: Andor), Pom Klementieff (Mission: Impossible – The Final Reckoning) și Michael Rooker (Horizon: An American Saga – Chapter 1) s-au alăturat distribuției filmului Superman, cei patru actori urmând să își împrumute […]