The Agency – Un thriller cu spioni surprinzător de subversiv, susținut de o direcție narativă intrigantă și o execuție aproape de perfecțiune
Producțiile de tip thriller cu spioni sunt unele dintre cele mai populare și apreciate proiecte de televiziune ale ultimelor luni, odată cu lansările succesive ale serialelor The Day of the Jackal, The Night Agent (Sezonul 2) și The Recruit (Sezonul 2), dar, din cauza vizibilității mult mai ridicate a acestor exemple, un proiect semnificativ superior din punct de vedere calitativ a trecut oarecum neobservat la sfârșitul anului 2024, și anume serialul The Agency. Fiind o reinterpretare americană a seriei franceze Le Bureau des Légends, producția Paramount+/Showtime aduce în fața publicului o poveste cu spioni tensionată și tulburător de actuală, susținută de o direcție narativă intrigantă și o serie de performanțe actoricești notabile, care reușește să surprindă atât prin modul de prezentare subversiv pe care îl abordează, ci și prin felul unic în care acest tablou general este construit pentru a ajuta la desăvârșirea unuia dintre cele mai bune thrillere cu spioni din ultima vreme și, totodată, a unuia dintre cele mai puternice și subapreciate proiecte de televiziune ale anului trecut.
The Agency urmărește povestea lui Martian (Michael Fassbender), un agent CIA aflat sub acoperire în Etiopia, care se vede nevoit să se întoarcă în Marea Britanie după ce misiunea sa a luat sfârșit, fapt care îl obligă pe acesta să renunțe la viața pe care și-o construise în Addis Abeba alături de misterioasa Samia Zahir (Jodie Turner-Smith). Ajuns înapoi în sediul londonez al agenției CIA, Martian este privit cu suspiciune de către superiorii săi din cauza comportamentului său bizar, neîncredere exacerbată și de reapariția inopinată a Samiei în viața acestuia, care declanșează o serie de evenimente în care atât cariera protagonistului nostru, cât și soarta unei conspirații cu influențe geopolitice majore sunt mizele puse în joc. Pe fondul acelorași tensiuni globale, tânăra agentă Danny Ruiz (Saura Lightfoot Leon) trece printr-un program special de pregătire pentru a se putea infiltra într-o echipă de cercetători iranieni, în timp ce tensiunile armate de pe frontul ruso-ucrainean escaladează în moduri neașteptate după capturarea unui spion american, ceea ce îi obligă pe liderii agenției să recurgă la diverse metode neconvenționale de acțiune pentru a menține intactă integritatea misiunii lor, plasând soarta întregii lumi în mâinile unor personaje ale căror adevărate intenții și loialități sunt mai mult decât obscure.
Prezentându-se inițial drept o reinterpretare a seriei franceze Les Bureau des Légends/The Bureau, serialul The Agency a fost construit în așa fel încât să urmărească anumite linii narative trasate de predecesorul său (conflictul interior al protagonistului între datorie și iubire sau misiunea de infiltrare în programul nuclear iranian), abordate din aceeași perspectivă unică și subversivă, dar aduse în contemporaneitate printr-o serie de decizii creative deosebit de inspirate și puternic ancorate în realitatea tulburătoare a ultimilor ani, respectiv implicarea CIA-ului în conflictul ruso-ucrainean și tensiunile internaționale care au lat naștere după anunțarea unor noi sfere de influență globale. Componenta politică face parte integrantă din configurația acestui proiect și ajută la conturarea unui tablou narativ general intrigant, care oferă publicului o privire de ansamblu asupra modului în care agențiile de spionaj internaționale operează în culisele lumii la cele mai înalte nivele cu scopul de a manipula anumite rezultate/conflicte în favoarea lor, iar scenariul folosește confruntările verbale tensionate și negocierile aprige dintre personaje pentru a demonstra faptul că scenele de acțiune explozive nu sunt neapărat necesare într-un asemenea tip de proiect pentru a spune o poveste spectaculoasă și a capta atenția publicului timp de 10 episoade, care se pot lăuda cu un echilibru narativ/tematic ingenios construit și o execuție aproape de perfecțiune.
Tocmai din motivele enumerate anterior, această producție nu va fi una care să ajungă la inimile tuturor privitorilor deoarece ritmul lent al episoadelor și aparenta lipsă de acțiune de la începutul sezonului nu fac altceva decât să întărească ideea conform căreia proiectul The Agency nu este unul obișnuit sau croit după așteptările moderne ale publicului amator al genului thriller, iar asta va împărți cu siguranță privitorii în două tabere, respectiv cei impresionați de această abordare reținută și mult mai contemplativă și cei dezamăgiți de potențialul irosit al acestei povești de a ridica mizele tuturor conflictelor într-o manieră mult mai antrenantă. Din fericire, echipa creativă a proiectului nu s-a abătut de la ideea originală a predecesorilor săi, reușind să ducă toate poveștile la un nivel calitativ superior din toate punctele de vedere, iar asta se reflectă semnificativ asupra deznodământului sezonului, acolo unde majoritatea firelor narative dezvoltate, deși nu sunt concluzionate așa cum ne-am fi așteptat, ating un anumit grad satisfăcător de finalitate, grație unor decizii creative absolut uluitoare și a unor răsturnări de situație subversive și deosebit de ofertante, care pun bazele unui sezon viitor la fel de spectaculos și complex, dar ale cărui mize vor suferi anumite schimbări radicale din cauza contextului geopolitic aflat în continuă schimbare.
Având în vedere faptul că producția Paramount+/Showtime strălucește la toate capitolele, era de așteptat ca și performanțele actoricești din acest serial să fie cel puțin la același nivel calitativ superior, iar fabuloasa distribuție a sezonului nu doar că a reușit să livreze unele dintre cele mai subtile și nuanțate performanțe ale anului trecut, ci s-a și făcut remarcată drept una dintre cele mai puternice și versatile echipe de actori aduse laolaltă în ultimul timp. În mod surprinzător sau nu, Michael Fassbender (The Killer) demonstrează încă o dată că este unul dintre cei mai buni și subapreciați actori contemporani, acesta reușind să creioneze portretul unui protagonist care nu are o identitate bine definită din cauza meseriei sale (nici măcar numele său real nu este dezvăluit publicului până la sfârșit), dar care depășește conturul prestabilit al imaginii agentului secret clasic pentru a scoate la iveală o interpretare absolut impecabilă, care alternează stările vulnerabile ale lui Martian cu aceeași ușurință cu care navighează momentele dinamice ale acestuia, completând tabloul unui protagonist pe cât de atipic și misterios, pe atât de multifațetat și fascinant.
Referitor la ceilalți actori care fac parte din distribuție, Jeffery Wright (Marvel’s What If…?) și Richard Gere (Pretty Woman) livrează două performanțe memorabile în rolurile șefilor CIA Henry Ogletree și Bosko Bradley, în ciuda timpului relativ limitat pe ecran și a secvențelor de expozițiune în care aceștia sunt adesea implicați, dar asta nu face decât să scoată în evidență gravitatea jocului lor actoricesc memorabil, care îi scoate din șablonul unui asemenea tip de figură autoritară și îi aduce într-o zonă mult mai complexă și interesantă de urmărit pe viitor. Totodată, Jodie Turner-Smith (Star Wars: The Acolyte) face o treabă excelentă în rolul Samiei Zahir, un personaj ale cărui adevărate intenții și loialități oscilează pe tot parcursul sezonului, dar care surprinde prin subtilitatea dezarmantă a interpretării sale, iar Saura Lightfoot Leon (American Primeval) este revelația acestui proiect, tânăra actriță aducând-o în lumina reflectoarelor pe Danny Ruiz, un personaj lipsit de experiența necesară unei misiuni sub acoperire, dar care dă dovadă de o reziliență uluitoare și o voință perfidă, în timp ce Katherine Waterston (Slow Horses) nu este la fel de bine pusă în valoare precum ne-am fi așteptat, dar reușește să consolideze sfera emoțională a poveștii cu interpretarea sa deopotrivă stoică și sensibilă.
Chiar dacă ultimii ani ne-au demonstrat faptul că genul thriller cu spioni nu este deloc unul infailibil, există anumite proiecte cinematografice inovatoare care încă reușesc să pătrundă în mentalul colectiv fie datorită unui mod de prezentare unic și subversiv, fie datorită unor eforturi creative deosebit de curajoase sau chiar polarizante, iar un exemplu mai mult decât elocvent în acest sens, dar relativ subapreciat și nu foarte popular, este cel mai nou proiect de televiziune al platformei Paramount+/Showtime. Astfel, serialul The Agency se face remarcat drept una dintre cele mai frumoase surprize ale ultimului an, construind o poveste complexă și profund ancorată în realitatea zilelor noastre, susținută de o direcție narativă intrigantă, o serie de performanțe actoricești notabile și o abordare neconvențională, care nu doar că merită a fi menționat în galeria celor mai puternice proiecte de televiziune ale anului 2024, ci și recunoscut drept unul dintre cele mai bune thrillere cu spioni din ultimii ani, a cărei adevărată valoare și relevanță va fi descoperită în timp, în ciuda mesajului deosebit de actual și îngrijorător pe care îl transmite.
Evaluare
- Actorie – 5/5
- Poveste – 5/5
- Regie – 5/5
- Scenariu – 5/5
- Imagine – 5/5
- Entertainment Value – 5/5
Scor Final – 5/5
4 Responses
[…] cele mai bune și nuanțate performanțe ale ultimului an. Fără doar și poate, John Magaro (The Agency) conduce acest proiect în rolul lui Geoffrey Mason, șeful camerei de control a redacției, un […]
[…] Wright, producătorul executiv al serialului The Agency, a anunțat că filmările pentru următorul sezon al acestui thriller cu spioni inedit vor începe […]
[…] atragă priviri cu fiecare nouă lansare a lor în cinematografe, iar producții serializate precum The Agency sau Slow Horses oferă noi perspective revigorante asupra narativelor clasice de acest gen, există […]
[…] conflictuale portretizate, în timp ce Benedict Cumberbatch (Patrick Melrose), Jeffrey Wright (The Agency) și Scarlett Johansson (Jurassic World Rebirth) se fac remarcați în rolurile lui Nubar, Marty […]