The Residence – Un murder mystery complex și neconvențional, cu o direcție narativă inventivă și o distribuție fabuloasă
Poveștile de tip murder mystery au fascinat dintotdeauna milioane de privitori de toate vârstele, atât pentru cazurile complexe și captivante pe care le țes diverse voci creative în moduri care mai de care mai ingenioase, cât și pentru personajele intrigante și multifațetate care dau viață acestor povești și care ajută publicul să se imerseze complet în investigațiile desfășurate pe ecran. După ce anumite producții precum Knives Out sau Poker Face au injectat acest gen cinematografic cu o doză de inovație și prospețime artistică, platforma Netflix se alătură acestei inițiative prin intermediul celui mai nou serial produs de Shonda Rhimes (How to Get Away with Murder), proiectul The Residence aducând în fața publicului un caz deosebit de interesant și complicat, susținut de o distribuție absolut fabuloasă, un mod de prezentare neconvențional și o direcție narativă inventivă, răsturnând convențiile acestui tip de poveste și alcătuind un tot unitar memorabil, care se face deja remarcat drept unul dintre cele mai bune seriale ale anului 2025.
The Residence urmărește povestea detectivei Cordelia Cupp (Uzo Aduba), un personaj excentric din cadrul Poliței Metropolitane a orașului Washington D.C. și o veritabilă împătimită a ornitologiei, care se vede nevoită să rezolve un caz misterios în interiorul Casei Albe, a cărui victimă este nimeni altul decât A.B. Wynter (Giancarlo Esposito), intendentul clădirii prezidențiale a Statelor Unite ale Americii. Având în vedere faptul că moartea acestuia s-a petrecut în timpul unui dineu deosebit de important, la care luau parte atât demnitari americani, cât și persoane de vază din guvernul australian și câteva vedete de renume mondial, numărul persoanelor de interes de pe lista detectivei Cupp este unul copleșitor, mai ales pentru că aproape toți invitații și angajații au câte un secret ascuns de ochii lumii, provocând-o pe protagonista noastră să găsească cele mai neobișnuite metode posibile pentru a descurca ițele acestui caz complex, totul înainte ca situația din interiorul Casei Albe să escaladeze, iar făptașul să scape cu mâinile curate, declanșând astfel o cursă contra timp tensionată și plină de răsturnări de situație spectaculoase prin holurile și încăperile labirintiene ale uneia dintre cele mai faimoase clădiri de pe întreg mapamondul.
În mod obișnuit, orice poveste de tip murder mystery se bazează în exclusivitate pe complexitatea cazului ilustrat, precum și pe diferitele răsturnări de situație și dezvăluiri subversive care ambiguizează în mod constant parcursul evolutiv al firului narativ central și contribuie la recontextualizarea frecventă a tuturor evenimentelor desfășurate pe ecran, iar acest serial nu duce deloc lipsă de acest lucru, fapt care nu poate fi decât îmbucurător pentru fanii acestui gen cinematografic, dar și pentru cei mereu în căutare de producții neconvenționale, curajoase și revoluționare. Așadar, moartea misterioasă a intendentului Casei Albe este elementul declanșator al unei povești mult mai ample și alambicate, care cuprinde numeroase fire narative divergente, dar întrepătrunse în cele mai creative și ridicole moduri posibile pentru a da naștere unui tablou general veșnic schimbător, plin de adrenalină și suspans, dar și de momente de frivolitate ostentativă. Deși tonul satirizant și modul de prezentare atipic al poveștii ar putea constitui două elemente polarizante pentru un anumit segment al publicului, acestea fac parte integrantă din configurația de bază a proiectului, iar absența lor ar reduce semnificativ impactul narativ/emoțional al poveștii, precum și sentimentul profund inovator pe care îl evocă producția în ansamblu.
Referitor la modul de prezentare menționat anterior, echipa creativă a proiectului a reușit să găsească un echilibru perfect între diferitele linii temporale ale poveștii (prima noapte de investigații, perioada de audieri în fața Congresului și a doua zi de investigații), fără a distrage atenția privitorilor de la fiecare punct focalizator al tabloului narativ și menținând producția într-un dialog permanent cu aceștia, atât prin intermediul dialogurilor alternative sau fragmentare, cât și cu ajutorul numeroaselor referințe metatextuale/metavizuale presărate cu ingeniozitate de-a lungul întregului sezon. Cu toate acestea, pentru a păstra intactă magia acestei producții, recenzia se va abține din a intra în mai multe amănunte cu privire la alte aspecte narative prezente în acest proiect, dar ce poate fi dezvăluit e că tot acest caz misterios atinge un anumit punct culminant în cel mai neașteptat moment al sezonului, ceea ce îi permite scenariului să intre într-o zonă mult mai ofertantă decât cea originală, iar asta conduce spre un deznodământ spectaculos din toate punctele de vedere, care se prezintă sub forma unui monolog de tip Hercule Poirot, la fel de dinamic și tensionat prin simplitate precum ne-am obișnuit deja, și care încheie cazul morții lui A.B. Wynter cu o dezvăluire previzibilă în retrospectivă, dar fantastică în execuție și componență.
Un ultim capitol unde producția strălucește cu desăvârșire este cel al performanțelor actoricești, livrate de o distribuție relativ cunoscută, dar capabilă de a livra tonul satiric/absurd al poveștii cu foarte mare credibilitate și acoperind un spectru larg de emoții și sentimente contrastante. Fără doar și poate, Uzo Aduba (Orange is the New Black) este motorul principal al proiectului, simpatica detectivă Cordelia Cupp fiind un personaj pe cât de inteligent și perspicace, pe atât de excentric și arogant, iar asta îi oferă îndrăgitei actrițe oportunitatea de a contura portretul unuia dintre cei mai memorabili detectivi din toate timpurile, evocând stilul clasic al acestui tip de personaj, dar îmbrăcat într-un ambalaj modern, deosebit de actual și proaspăt. În același timp, Randall Park (WandaVision) face o treabă excelentă în rolul lui Edwin Park, un agent FBI lipsit de experiență, dar cu un parcurs evolutiv interesant, iar Giancarlo Esposito (Captain America: Brave New World) fură toată lumina reflectoarelor de fiecare dată când A.B. Wynter apare pe ecran, experimentatul actor contribuind în mod considerabil la buna desfășurare a proiectului, chiar dacă personajul său nu este un participant activ la poveste și apare preponderent în flashback-uri, fiind caracterizat aproape în exclusivitate prin prisma interacțiunilor sale cu celelalte personaje.
După cum se poate observa, în ciuda unui început de an 2025 oarecum nesigur, platforma Netflix reușește să se bucure și de câteva victorii semnificative prin marea de proiecte relativ dezamăgitoare lansate în ultima vreme, iar asta nu face decât să dea publicului larg speranța ca viitorul acesteia să marcheze o întoarcere la perioada de timp în care calitatea prima mereu în fața cantității. Astfel, serialul The Residence se face remarcat drept un murder mystery revoluționar, susținut de o distribuție fantastică, o direcție generală intrigantă și un mod de prezentare atipic, alcătuind un ansamblu de elemente aproape de perfecțiune, care merită acordat atenție atât pentru unicitatea și inovația creativă de care dă dovadă într-un gen cinematografic perceput a fi șablonard, cât și pentru complexitatea și prospețimea narativă care caracterizează întregul tablou conturat, un tot unitar care merită deja amintit în galeria celor mai bune seriale ale anului 2025.
Evaluare
- Actorie – 5/5
- Poveste – 5/5
- Regie – 5/5
- Scenariu – 5/5
- Imagine – 5/5
- Entertainment Value – 5/5
Scor Final – 5/5
1 Response
[…] mai interesante și carismatice personaje din întreaga distribuție. În schimb, Randall Park (The Residence) este oarecum irosit în rolul lui James Moriarty, vicleanul antagonist fiind o prezență mult […]