Harley Quinn (Sezonul 5) – Un nou sezon distractiv, dar dezechilibrat, al celei mai nonconformiste animații cu supereroi
Anul 2018 a marcat o premieră interesantă pentru industria producțiilor cu supereroi, odată cu lansarea platformei de streaming DC Universe, care, în scurta sa perioadă de activitate, a găzduit câteva proiecte cu supereroi inedite și destinate unui public mult mai matur decât în mod obișnuit, precum Titans sau Swamp Thing. Chiar dacă platforma și-a închis porțile 3 ani mai târziu, mare parte din catalogul său a migrat spre platforma HBO Max, acolo unde anumite seriale au continuat să se bucure de un succes enorm, iar un exemplu elocvent în acest sens este serialul Harley Quinn, o animație care, ajunsă acum la al cincilea sezon, continuă să surprindă fanii cu o poveste distractivă și veșnic subversivă, susținută de același mod de prezentare nonconformist și o serie de performanțe vocale memorabile, dar ale cărei ultime episoade suferă din cauza unei dezechilibru narativ major, care împiedică producția din a mai atinge culmile succesului de odinioară.
Sezonul 5 al serialului Harley Quinn continuă povestea antieroinei eponime (Kaley Cuoco) și a iubitei sale Poison Ivy (Lake Bell), care decid să părăsească orașul Gotham, ca urmare a evenimentelor dramatice de la finalul sezonului anterior, pentru a-și construi un nou cămin în futuristul oraș Metropolis, acolo unde liniștea cetățenilor este asigurată de destoinicul Superman (James Wolk), iar rata criminalității este aproape inexistentă. După ce Omul de Oțel alege să ia o mică pauză de la viața de supererou și părăsește planeta în mod misterios, Harley și Ivy sunt nevoite să facă echipă cu alunecoasa Lena Luthor (Aisha Tyler) pentru a menține orașul Metropolis pe linia de plutire, o misiune care se complică semnificativ atunci când androidul extraterestru Brainiac (Stephen Fry) se hotărăște să adauge noul lor cămin la colecția sa monstruoasă, iar asta le provoacă pe haoticele noastre protagoniste, precum și pe aliații lor mai vechi și mai noi, să încerce cu orice preț să dejoace planurile malefice ale acestuia înainte de a fi prea târziu.
După ce primele 4 sezoane ale serialului s-au desfășurat aproape în exclusivitate în interiorul orașului Gotham, adaptând numeroase povești/personaje din acest microunivers al benzilor desenate DC într-o manieră neconvențională și veșnic subversivă, a devenit aproape o necesitate ca noile episoade să încerce să modifice structura proiectului pentru a injecta povestea cu o nouă doză de divertisment și prospețime, iar acest efort creativ este unul relativ reușit, chiar dacă majoritatea firelor narative explorate (aventurile artistice ale lui Clayface, parcursul depresiv al lui Brainiac sau aparenta fisură din cuplul Harley/Ivy) nu sunt neapărat cele mai potrivite și nici foarte bine dezvoltate. Totuși, împrumutând anumite elemente din mitologia benzilor desenate cu Superman, echipa de producție a serialului a făcut o treabă excelentă în a integra microuniversul haotic al lui Harley Quinn în cel al Omului de Oțel, ceea ce îi permite noului sezon să diversifice formula de bază a proiectului și să ofere fanilor o experiență pe cât de ambițioasă și memorabilă, pe atât de absurdă și satirică, menținând același ton controversat cu care ne-am obișnuit deja.
Deși această producție s-a făcut remarcată încă de la început drept una curajoasă și destinată unui public matur, dat fiind faptul că violența exagerată și obscenitățile ostentative fac parte integrantă din proiect, acest aspect nu a fost niciodată în contrast direct cu evenimentele desfășurate pe ecran, din contră, au ajutat la conturarea dimensiunii comice a serialului, un lucru de care nici noile episoade nu se dezic și care suplinește de foarte multe ori lipsa unui anumit echilibru narativ în a doua jumătate a sezonului. Din fericire, toate carențele de la nivelul scenariului sunt îndepărtate complet în ultimul episod, deznodământul acestui sezon fiind unul neașteptat de spectaculos și de emoționant, încheind conflictul central în cel mai atipic mod posibil și construind o concluzie înduioșătoare pentru noile aventuri ale îndrăgitelor antieroine, care poate servi și ca un ultim act mai mult decât perfect al acestei povești, în condițiile în care șansele ca un eventual sezon viitor să mai fie lansat sub noua conducere a studiourilor DC sunt infime.
Referitor la performanțele vocale din acest proiect, Kaley Cuoco (The Flight Attendant) și Lake Bell (Marvel’s What If…?) fac încă o dată o treabă excepțională în pielea protagonistelor Harley Quinn și Poison Ivy, cele două antieroine fiind nevoită să se confrunte cu noi provocări inedite pentru a-și consolida relația, chiar dacă aceste eforturi se dovedesc a fi mult mai dramatice și mai dificile de gestionat din punct de vedere emoțional decât în trecut, iar asta le permite cameleonicelor interprete să livreze noi performanțe memorabile care consolidează parcursurile evolutive incredibile ale personajelor lor. În același timp, Alan Tudyk (Creature Commandos) se face remarcat în mod special atât în pielea melodramaticului Clayface, cât și în cea a excentricului Joker, chiar dacă cele două personaje nu au o prezență atât de interesantă ca în sezoanele anterioare, iar Stephen Fry (The Sandman) și Aisha Tyler (Archer) fură toată lumina reflectoarelor în rolurile Brainiac și Lena Luthor, doi antagoniști cu complexități morale mult mai ambigue decât ne-am fi putut gândi și care sunt protagoniștii celor mai emoționante momente ale sezonului.
Chiar dacă platforma de streaming DC Universe a avut o durată de viață surprinzător de scurtă, majoritatea serialelor produse de aceasta au fost bine primite de publicul larg și au continuat să se bucure de aprecierea acestora și după ce au făcut tranziția către platforma HBO Max, oferindu-le fanilor șansa de a vedea aceste povești dezvoltându-se în mod natural încă pentru câțiva ani. Așadar, animația Harley Quinn revine în 2025 pe micile ecrane cu un nou sezon la fel de distractiv și inventiv, susținut de un mod de prezentare neconvențional și o serie de performanțe vocale remarcabile, dar care prezintă un dezechilibru narativ major, din cauza căruia caracterul inovator și controversat al proiectului nu mai este atât de proaspăt ca odinioară, fapt pentru care producția ar trebui să își încheie parcursul cât încă este pe culmile succesului, înainte de a abuza de ospitalitatea fanilor și a-și picta moștenirea în culori mai mult sau mai puțin favorabile.
Evaluare
- Actorie – 5/5
- Poveste – 4/5
- Regie – 4/5
- Scenariu – 4/5
- Imagine – 5/5
- Entertainment Value – 4/5
Scor Final – 4/5
1 Response
[…] amuzante performanțe ale ultimilor ani, în special Rachel Bay Jones (Modern Family), Will Sasso (Harley Quinn) și Dougie Baldwin (Nowhere Boys), care fură toată atenția de fiecare dată când apar pe […]