Countdown (Recenzie) – Un thriller polițist palpitant și cu o abordare subversivă, dar cu o structură narativă atipică și o direcție generală neinspirată
Ascensiunea producțiilor de tip dramă/thriller polițist din ultimele două decenii a avut un impact răsunător asupra industriei cinematografice moderne, contribuind semnificativ la consolidarea așa numitei Epoci de Aur a Televiziunii și oferind publicului oportunitatea de a urmări poveștile de viață ale unor personaje aflate de ambele părți ale legii, fără a ezita să confrunte în mod direct stereotipurile clasice ale acestui gen și să aducă în prim plan noi abordări relevante pentru societatea actuală. În mod evident, nu toate proiectele de televiziune lansate de-a lungul anilor au reușit să depășească barierele clișeice ale unei drame procedurale obișnuite, iar francizele Chicago, FBI și NCIS sunt unele dintre cele mai grăitoare exemple în acest sens, chiar dacă au devenit prezențe regulate pe micile ecrane și înregistrează anual cifre record, multe dintre acestea datorându-și succesul unei singure voci creative, și anume cea a lui Derek Haas (Wanted). Din fericire, vara anului 2025 și platforma Amazon Prime ne-au adus cel mai nou proiect de televiziune semnat de Haas, serialul Countdown descriindu-se drept un thriller polițist palpitant, susținut de o abordare subversivă și o distribuție memorabilă, însă al cărui potențial de a intra în galeria celor mai bune noi producții ale anului este diminuat de o structură narativă atipică și o direcție generală neinspirată, căzând astfel în patima acelorași stereotipuri pe care încearcă să le combată.
Countdown urmărește povestea lui Mark Meachum (Jensen Ackles), un detectiv temerar al diviziei de Omucideri din cadrul LAPD, dar suferind din cauza unei tumori cerebrale care amenință să îi aducă sfârșitul în scurt timp, care este recrutat de agentul special Nathan Blythe (Eric Dane) pentru a face parte dintr-un grup operativ secret, alături de alți oameni ai legii din toate ramurile guvernamentale, precum agenta DEA Amber Oliveras (Jessica Camacho), agenții FBI Evan Shepherd (Violett Beane) și Keyonte Bell (Elliot Knight) și detectivul din divizia de Narcotice a LAPD Lucas Finau (Uli Latukefu), însărcinat să investigheze cazul asasinării misterioase a unui ofițer din cadrul Departamentului pentru Securitate Internă a SUA. Cu toate acestea, întreaga anchetă atinge cote alarmante atunci când protagoniștii noștri descoperă că persoana aflată în spatele acestui eveniment tragic face parte dintr-o conspirație mult mai amplă care urmărește destabilizarea statului american, scoțând la iveală planul unei grupări teroriste bieloruse de a declanșa o bombă nucleară în inima orașului Los Angeles si a provoca astfel o criză (inter)națională fără precedent, iar Mark și aliații săi se dovedesc a fi singurii agenți apți să îl oprească pe vicleanul Volchek (Bogdan Yasinski) înainte de a fi prea târziu, pornind într-o cursă contra timp tensionată și plină de răsturnări de situație dramatice pentru a salva Orașul Îngerilor de la pierzanie.
Având în vedere că Derek Haas și-a construit renumele în domeniul dramelor procedurale (seriale cu o formulă fixă și un caracter episodic, axate pe procesul de rezolvare a unei crime, a unui caz juridic sau a unei probleme medicale), faptul că prolificul creator a colaborat cu platforma Amazon Prime Video pentru o producție atât de specială precum este Countdown nu poate fi decât îmbucurător pentru fanii acestuia, dar și pentru amatorii de thrillere polițiste inovative, nou lansatul serial făcându-se remarcat drept un efort creativ spectaculos, care împacă particularitățile tradiționale ale genului din care face parte cu o viziune artistică mult mai expansivă și o abordare modernistă subversivă pentru a da naștere unui proiect de televiziune rar întâlnit în contextul cinematografic actual, dar imperios necesar precum perioada de instabilitate globală în care ne aflăm. După cum se poate observa din sumarul anterior, componenta politică ocupă un rol crucial în configurația de bază a acestui serial, folosind tensiunile internaționale drept catalizator al unei narative construite în jurul unei amenințări teroriste iminente (distrugerea nucleară a orașului Los Angeles), dar acest aspect nu este niciodată utilizat în mod ostentativ, din contră, adaugă autenticitate unei producții profund ancorate într-o realitate ușor perceptibilă de publicul larg, iar asta face ca întreaga investigație a grupului operativ să capete noi valențe tematice extraordinar de bine puse în scenă și deosebit de relevante într-o lume aflată la limita dintre ordine și haos.
Pe cale de consecință, tabloul narativ general propus de Haas și de colaboratorii săi este unul atipic pentru un serial de streaming obișnuit, recreând aspectul și senzația dată de dramele procedurale de odinioară (fiecare episod urmărește câte o pistă pe care protagoniștii noștri o au de rezolvat pentru a putea desăvârși imaginea de ansamblu a investigației lor), dar folosind o serie de artificii stilistice îndrăznețe (conflicte armate explozive, finaluri de tip cliffhanger sau eliminarea subită a unor personaje principale din poveste) pentru a aduce un suflu nou genului cinematografic de care aparține, chiar dacă nu toate deciziile creative luate de-a lungul sezonului s-au dovedit a fi cele mai inspirate și au ambiguizat în timp valoarea anumitor povești elaborate (trecutul antagonistului Volchek, situația medicală a lui Mark, relația dintre Mark și Amber, disensiunile dintre Shepherd și sora ei sau conflictul dintre onoare și ambiție a lui Bell). Totuși, adevărata problemă a serialului apare în episodul 10, acesta încheind în mod surprinzător de abrupt și de superficial confruntarea dintre grupul operativ și liderul terorist Volchek, înainte de a face un salt în timp de aproximativ 10 luni, care reconfigurează întreaga producție și resetează tabla de joc pentru o nouă investigație, diminuând astfel impactul general al sezonului până în acel punct și făcându-le un defavor imens firelor narative anterior soluționate, dar și celor proaspăt deschise.
Așadar, ideea echipei creative de a împărți sezonul în două blocuri narative distincte, unul concentrat pe amenințarea nucleară bielorusă, iar altul pe tentativa de asasinat a guvernatorului Californiei, dar unite de același fir roșu tematic, constituie una dintre cele mai ambițioase și neconvenționale metode de structurare a unui sezon de televiziune clasic, oferindu-le privitorilor oportunitatea de a face o incursiune într-o altă investigație fascinantă, alături de același set principal de personaje, precum și de o serie de figuri noi misterioase, dar prezentând legături minimale cu evenimentele anterior ilustrate și explorând succint repercusiunile acestora pe plan individual și colectiv. Din păcate, oricât de interesantă ar fi această a doua anchetă teroristă, ritmul inconsecvent al ultimelor 3 episoade a provocat o oarecare instabilitate narativă greu de ignorat, ceea ce se răsfrânge în mod negativ asupra deznodământului acestui sezon, care nu are deloc compoziția unui final concludent și nu oferă vreo rezoluție clară niciunui fir narativ introdus în a doua jumătate a proiectului, fiind alcătuit doar din câteva momente tensionate și răsturnări de situație intrigante, iar aceste aspecte, coroborate cu lipsa de confirmare din partea platformei de streaming cu privire la viitorul serialului, nu fac altceva decât să anuleze toate eforturile făcute cu scopul de a revoluționa o nișă cinematografică deosebit de populară, dar definită în continuare de aceleași șabloane dezamăgitoare de care nici această producție nu reușește să scape pe deplin.
Cu siguranță, capitolul unde serialul Countdown strălucește indiscutabil este cel al performanțelor actoricești, toți membrii distribuției făcându-se remarcați atât în momentele vulnerabile prin care trec personajele lor, cât și în cele dinamice sau investigative, iar interacțiunile amuzante dintre protagoniști reprezintă unul dintre punctele forte ale proiectului, care s-ar fi năruit în absența unei chimii electrizante care să lege nuanța comică de cea dramatică a scenariului. Prin urmare, Jensen Ackles (Justice League: Crisis on Infinite Earths) livrează o nouă performanță memorabilă în rolul lui Mark Meachum, un detectiv cu un comportament promiscuu și o aroganță nativă șarmantă, dar ireproșabil din punct de vedere profesional și loial convingerilor sale nobile, însă a cărui viață se schimbă radical în clipa în care descoperă că mai are foarte puțin de trăit din cauza unei tumori inoperabile, iar asta îl provoacă pe carismaticul actor să exploreze toate fațetele unui erou dispus să sfideze soarta pentru a salva milioane de vieți nevinovate, indiferent de riscurile la care se expune sau de sacrificiile emoționale pe care le are de făcut, totul fiind încadrat într-un parcurs evolutiv neașteptat de complex și de ingenios reflectat în însuși titlul acestui serial, creând o paralelă captivantă între conflictul interior al protagonistului și cel cronometrat al sezonului.
În ceea ce-i privește pe ceilalți actori implicați în proiect, Jessica Camacho (Bosch: Legacy) face o treabă extraordinară în rolul lui Amber Oliveras, o agentă sub acoperire bântuită de consecințele unei vieți duble trăite în cele mai întunecate unghere ale existenței umane, dar care își găsește echilibrul în compania lui Mark și a noii echipe din care face parte, iar fermecătoarea interpretă mută adesea lumina reflectoarelor de pe protagonist asupra sa, completând astfel un duo profesional/romantic magnetic, deși parcursul curajoasei eroine rămâne una dintre enigmele cheie ale sfârșitului de sezon. Totodată, Eric Dane (Bad Boys: Ride or Die) reușește să câștige aprecierea privitorilor în rolul lui Nathan Blythe, liderul intransigent al grupului operativ secret, dar care ascunde o blândețe altruistă în spatele unei măști autoritare stereotipice, acesta fiind de altfel și piesa centrală a unuia dintre cele mai șocante momente de cotitură ale sezonului, în timp ce Elliot Knight (The Boys), Violett Beane (Drop) și Uli Latukefu (MaXXXine) completează cu succes acest nucleu actoricesc fantastic, talentații interpreți dându-le viață simpaticilor agenți Keyonte Bell, Evan Shepherd și Lucas Finau cu naturalețea și complexitatea de care aceștia aveau nevoie pentru a ieși din anonimat și a atrage atenția asupra poveștilor secundare cărora le sunt protagoniști.
Ținând cont de atitudinea polarizantă care a pus stăpânire în ultimii ani peste întreaga industrie cinematografică, este de admirat faptul că Derek Haas și mulți alți creatori asemănători lui își dedică cea mai mare partea a carierei lor pentru a oferi publicului larg câteva dintre cele mai populare și longevive francize procedurale contemporane, însă, așa cum ultimul serial semnat de Haas a demonstrat în această vară, talentele lor sunt limitate de restricțiile bugetare cu care sunt nevoiți să opereze, precum și de șabloanele stereotipice ale unui gen cinematografic pe cât de popular și profitabil, pe atât de inconsecvent și chiar perimat. Așadar, serialul Countdown s-a făcut rapid remarcat drept una dintre cele mai frumoase surprize ale anului 2025, descriindu-se drept un thriller polițist palpitant și provocator, cu o abordare subversivă, o distribuție memorabilă și un substrat tematic relevant, însă care nu reușește să ducă la bun sfârșit acest exercițiu creativ spectaculos într-o manieră optimă din cauza unei direcții generale neinspirate și a unei structuri narative atipice, diminuând astfel potențialul acestei producții temerare de a avea succesul meritat, dar intrând cu modestie în galeria proiectelor de televiziune care nu trebuie ratate anul acesta.
Evaluare serial COUNTDOWN
- Actorie – 5/5
- Poveste – 3/5
- Regie – 4/5
- Scenariu – 3/5
- Imagine – 4/5
- Entertainment Value – 4/5