Foundation Sezonul 3 (Recenzie) – Cea mai bună epopee spațială modernă revine cu un nou sezon perfect din punct de vedere compozițional, cu o cinematografie spectaculoasă și o distribuție excelentă
În panteonul celor mai iconici scriitori ai ultimului secol, vizionarul Isaac Asimov (I, Robot) ocupă un loc important, scrierile sale inspirând generații întregi de creatori din toate domeniile de activitate, dar cea mai valoroasă contribuție a sa se regăsește în domeniul science-fiction, acolo unde legendarul autor a pus bazele tuturor particularităților distinctive ale acestui gen deosebit de popular și de ofertant, ajutând astfel la consolidarea unei nișe literare care dăinuie cu succes până în prezent. De departe, seria Foundation a fost titrată drept magnum opusul incontestabil al scriitorului american și unul dintre cele mai mari triumfuri literare ale epocii contemporane, însă toate încercările de a aduce pe marile ecrane această poveste epică s-au dovedit a fi zadarnice întrucât materialul lui Asimov a fost mult timp considerat de nefilmat. Cu toate acestea, platforma Apple Tv Plus a demontat acest mit odată cu lansarea serialului Foundation în anul 2021, iar vara această ne oferă cel de-al treilea capitol al celei mai ambițioase epopei spațiale moderne, aducând în prim plan o nouă aventură perfectă din punct de vedere compozițional, susținută de o cinematografie spectaculoasă și o distribuție excelentă, un tot unitar mai mult decât meritoriu de a fi plasat în galeria celor mai impresionante sezoane de televiziune ale anului 2025, dar și de a intra în topul celor mai marcante producții science-fiction ale tuturor timpurilor.
Sezonul 3 al serialului Foundation continuă povestea lui Gaal Dornick (Lou Llobell), după ce tânăra eroină și-a pierdut fiica în mod dramatic la sfârșitul sezonului anterior, iar mentorul său Hari Seldon (Jared Harris) a venit cu ideea să intre împreună într-un somn criogenic pentru a transcende granițele temporale și a-și continua misiunea de a construi o a doua Fundație, care să lupte împotriva unei noi crize intergalactice care urmează să aibă loc peste aproximativ 150 de ani. În tot acest timp, Imperiul Galactic a intrat într-o perioadă de declin, triumviratul format din Frații Dawn (Cassian Bilton), Day (Lee Pace) și Dusk (Terrence Mann), ultima generație de copii genetice ale Împăratului Cleon, aflându-se față în față cu cele mai periculoase provocări ale longevivei lor domnii, iar apariția misteriosului pirat spațial supranumit The Mule (Pilou Asbæk) nu face altceva decât să complice semnificativ tensiunile sociopolitice deja existente. Pregătit să își folosească puterile psihice pentru a aduce sub controlul său întreaga galaxie, The Mule declanșează involuntar cea de-a treia criză prevăzută de Seldon cu ajutorul psihoistoriei, iar Gaal trebuie să apeleze la ajutorul unor aliați destoinici, dar și să creeze noi legături surprinzătoare, pentru a putea combate ascensiunea unui adversar care amenință să distrugă nu doar viitorul mutual al Imperiului și al Fundației, ci să cufunde universul cunoscut într-o eră întunecată fără sfârșit.
Având în vedere faptul că stilul aproape epistolar și caracterul fragmentar folosit de Asimov în opera sa originală fac aproape imposibilă o adaptare directă a materialului sursă, echipa creativă a serialului Apple Tv Plus a fost nevoit să facă eforturi colosale pentru a putea construi un tablou general care să păstreze intact spiritul unic al poveștii ambițioase propuse de scriitorul american, dar care să fie croit după tiparele obișnuite ale unui proiect de televiziune modern, găsind anumite trucuri narative sau artificii stilistice pentru a putea implementa numeroasele salturi drastice în timp care au loc frecvent și a consolida un nucleu standard de personaje pe care publicul să le poată urmări constant de-a lungul secolelor. Din fericire, toate deciziile riscante pe care le-au luat David S. Goyer (Blade: Trinity) și colaboratorii săi s-au dovedit a fi neașteptat de inspirate și de logice în acest context special, iar efectele lor se răsfrâng în mod spectaculos asupra fiecărui sezon lansat până în prezent (adaptând aproape în integralitate primele două volume ale seriei, Foundation și Foundation and Empire), care nu doar că împrumută elemente, personaje și conflicte din cărțile pe care le folosesc drept surse de inspirație directe, ci introduc aspecte, concepte și idei din celelalte volume ale seriei pentru a desăvârși o macronarativă cu o complexitate ridicată și o abordare provocatoare, dar care reușește să uimească în fiecare sezon prin felul remarcabil în care a redat claritate și coerență unei povești greu de reprodus cu succes într-un alt mediu decât cel literar.
În mod absolut evident, cititorii fideli ai lui Asimov s-ar putea arăta dezamăgiți de anumite schimbări importante făcute de-a lungul serialului, însă toate aceste modificări au fost necesare pentru a moderniza o narativă creionată acum mai bine de 50 de ani și a reflecta cu măiestrie avansurile tehnologice, conflictele ideologice și traumele sociale contemporane într-un context științifico-fantastic mult mai apropiat din punct de vedere tematic de cel al zilelor noastre decât ne-ar fi fost confortabil să acceptăm în mod obișnuit, iar asta nu face decât să întărească afirmația conform căreia viziunea artistică a lui Asimov poartă cu sine o componentă precognitivă intrigantă, însă ale cărei implicații/ramificații pot aliena întrucâtva un anumit segment al publicului din motive nu foarte greu de depistat, dar ușor de înțeles. Prin urmare, faptul că proaspăt lansatul sezon 3 al producției Foundation este construit în jurul unei confruntări multistratificate cu triplă valență, una fascistă (Imperiul Galactic), una liberală (cele două Fundații) și una extremistă (gruparea piraților conduși de The Mule), pare să oglindească contextul global volatil în care ne aflăm cu scopul de a ridica un semnal de alarmă cu privire la destinația nefavorabilă spre care ne îndreptăm vertiginos, însă acest aspect nu este niciodată prezentat în mod ostentativ sau repetitiv, din contră, este integrat cu atenție și respect în însăși țesătura narativă uimitoare a acestui sezon, adăugând plus valoare unei producții care deja merita recunoscută pentru felul provocator, matur și emfatic în care tratează anumite subiecte de actualitate sub o formă mult diferită de cea convențională.
Pe cale de consecință, tabloul narativ general al acestui sezon este format din mai multe povești fascinante, respectiv eforturile lui Gaal de a manipula din umbră războiul galactic, acțiunile beligerante ale lui The Mule, încercările fiecărui Împărat Cleon de a-și depăși condiția limitată sau zbuciumul interior al lui Demerzel (Laura Birn) în căutarea destinului său, fiecare dintre acestea descriindu-se drept o piesă crucială care ajută la completarea unui puzzle cinematografic inegalabil ca anvergură, ambiție și perspectivă la ora actuală, care s-ar fi putut nărui cu rapiditate în absența unei regii ferme și a unei scriituri formidabile, două aspecte la care producția Apple Tv Plus a excelat mereu, dar care pare să își fi atins apogeul în aceste ultime 10 episoade lansate. Astfel, beneficiind de pe urma unui ritm consecvent și a unei evoluții narative progresive, conflictul dintre cele trei puteri galactice are timpul și spațiul necesare pentru a se putea dezvolta natural de la un episod la celălalt, mizele crescând gradual în paralel cu intensitatea confruntărilor dintre personaje, iar misterele centrale ale sezonului, precum și cheile interpretative ale acestora, sunt dezvăluite privitorilor cu același rafinament compozițional cu care ne-am obișnuit deja, totul culminând cu un deznodământ imprevizibil, dar palpitant în egală măsură, plin de momente subversive, răsturnări de situație șocante și rezoluții emoționante, încheind un nou capitol impresionant din epopeea cinematografică a operei lui Asimov și punând bazele unui sezon viitor care se pregătește să exploreze mult mai abitir profunzimile unui univers pe cât de expansiv, pe atât de misterios.
Pe lângă toate lucrurile pozitive discutate deja, producția Foundation strălucește și la capitolul cinematografie, acolo unde artiștii vizuali fac în mod constant o treabă excepțională și aduc la realitate frumusețea primejdioasă a unei galaxii aflată mereu în pragul războiului, surprinzând cu spectaculozitate unele dintre cele mai captivante conflicte spațiale ilustrate vreodată pe micul ecran, dar și diferitele ecosisteme planetare în care trăiesc personajele noastre, replicând cu succes agitația megalopolisului imperial de pe Trantor, atractivitatea luxuriantă a polului infracțional de pe Kalgan sau misticismul hipnotic al seifului lui Hari Seldon de pe New Terminus, iar acest aspect este cu atât mai lăudabil cu cât procesul de filmare al acestui sezon a avut de suferit din cauza unor tăieri bugetare neașteptate, însă nu există nicio diferență între nivelul calitativ al efectelor speciale folosite în trecut și cele actuale. Totodată, deși opera lui Asimov a inspirat majoritatea francizelor science-fiction contemporane, de la Star Wars și The Expanse până la Dune și Star Trek, atât din punct de vedere compozițional, cât și aspectual, publicul nefamiliarizat cu scrierile acestuia va percepe anumite elemente majore din acest sezon drept imitații ale unor concepte folosite deja de alte nume mult mai sonore din domeniu, dar modalitatea în care acestea sunt introduse, reinterpretate și vizualizate înlătură orice urmă de îndoială cu privire la autenticitatea lor și contribuie enorm la consolidarea unui limbaj vizual unic în ultimii ani.
Ultimul capitol unde serialul Apple Tv Plus se prezintă extraordinar de bine în fiecare sezon este cel al performanțelor actoricești, acestea fiind livrate de o distribuție numeroasă, formată atât dintr-un nucleu actoricesc fantastic, cât și dintr-o garnitură nouă de interpreți fabuloși, ale căror talente indubitabile aduc în prim plan vulnerabilitățile, pasiunile, ambițiile și complexitățile unor personaje aflate de ambele părți ale conflictului cu credibilitatea și naturalețea necesare pentru ca publicul să poată simpatiza cu cauzele lor mai mult sau mai puțin nobile. Cu siguranță, Lou Llobell (Voyagers) face din nou o treabă onorabilă în rolul lui Gaal Dornick, protagonista centrală a acestui proiect și eroina cu cel mai complicat parcurs evolutiv din întregul serial, care este pusă în prezent față în față cu cea mai mare provocare a vieții ei atunci când se trezește singură împotriva unui adversar imbatabil, iar asta o obligă să folosească tot ceea ce a învățat de la mentorul său pentru a-și duce planurile la bun sfârșit și a ghida galaxia pe drumul prestabilit, chiar dacă uneltirile sale amenință să pună în pericol nu doar viitorul universului, ci și puritatea sufletului său. În același timp, cu o prezență mult mai limitată decât de obicei, Jared Harris (Chernobyl) revine în pielea machiavelicului Hari Seldon cu la fel de multă meticulozitate și magnetism, legendarul creator al psihoistoriei contribuind din umbră la declanșarea unei noi crize intergalactice și având câteva apariții sporadice care îi testează ambiguitatea morală și mortalitatea fragilă în moduri inedite, pe care versatilul interpret le fructifică din plin pentru a suplini lipsa sa dezamăgitoare de pe ecran.
În ceea ce-i privește pe ceilalți actori principali din acest proiect, Lee Pace (The Hobbit: The Desolation of Smaug) livrează o nouă performanță de excepție în rolul lui Cleon al XXIV-lea/Fratele Day, cameleonicul interpret fiind de această dată provocat să renunțe la șarmul său arogant în favoarea unei atitudini nonșalante molipsitoare pentru a-i da viață unui Împărat deziluzionat de destinul său măreț și de moștenirea înaintașilor săi, iar asta îi oferă lui Pace posibilitatea de a explora noi fațete ale carismaticului antagonist, chiar dacă drumul acestuia spre libertate îl aduce pe aceeași traiectorie dramatică din trecut. În schimb, Cassian Bilton (House of Guinness) uimește în rolul lui Cleon al XXV-lea/Fratele Dawn, tânărul Împărat fiind nevoit să preia frâiele unei dinastii aflate în pragul colapsului și să gestioneze etapele incipiente ale unui conflict care amenință să distrugă universul cunoscut, ceea ce îl aduce pe simpaticul antierou în orbita unui personaj surprinzător, cu care acesta leagă o relație specială și ajunge să învețe care sunt sacrificiile pe care le are de făcut pentru a-și salva tronul, în timp ce Terrence Mann (Sense8) este actorul cu cea mai interesantă performanță din acest trio fantastic, Împăratul Cleon al XXIII-lea/Fratele Dusk devenind unul dintre cei mai terifianți antagoniști ai sezonului, chiar dacă primele episoade îi pictează portretul în culori favorabile, influențându-i pe privitori să privească cu empatie în direcția sa, nevoia acestuia de a evita cu orice preț decesul său iminent transformându-se treptat într-o obsesie distructivă, care îl condamnă pe el și întreaga galaxie la obscuritate.
Referitor la actorii care completează această distribuție numeroasă, Laura Birn (The Crow) continuă să câștige inimile tuturor privitorilor în rolul robotului Demerzel, destoinicul maestru păpușar din spatele dinastiei cleonice bucurându-se de o atenție deosebită în acest sezon și pornind într-o călătorie introspectivă fascinantă, la capătul căreia aceasta va fi trecut prin suferință și trădare pentru a ajunge să înțeleagă care este adevărata sa menire în matricea universului, iar talentata actriță reușește din nou să livreze impecabil conflictul interior al antieroinei si să transmită dincolo de ecran sentimentele profunde trăite de aceasta dincolo de metalul rece al ființei sale. De cealaltă parte, Pilou Asbæk (Salem’s Lot) intră cu aplomb în pielea antagonistului The Mule, un pirat spațial cu tendințe sociopate și unul dintre cei mai puternici mentalici din univers, electrizantul actor creionând portretul unui personaj pregătit să își folosească abilitățile psihice pentru a aduce întreaga galaxie sub stăpânirea sa, dar ascunzând un trecut tulburător și un secret devastator în spatele unei măști maniacale. Din păcate, timpul și spațiul sunt mult prea limitate pentru a putea vorbi despre toți actorii care defilează pe ecran în acest sezon, însă cei care merită a fi măcar menționați sunt Troy Kotsur (CODA), Cody Fern (American Horror Story), Synnøve Karlsen (Medici), Alexander Siddig (Da Vinci’s Demons), Brandon P. Bell (Dear White People) și Cherry Jones (The Handmaid’s Tale), care livrează în unanimitate performanțe memorabile și ajută la conturarea universului expansiv în care personajele noastre trăiesc, luptă, suferă și iubesc.
Deși ultimul secol a marcat o ascensiune spectaculoasă a artei cinematografice, iar întreaga industrie este în prezent dominată de numeroase superproducții și francize transmediatice de mare succes, platforma Apple Tv Plus a demonstrat că poate livra proiecte de televiziune care să rivalizeze din orice punct de vedere cu cei mai mari rivali ai săi de pe marele ecran, iar asta este mai vizibil ca oricând în cazul serialelor science-fiction pe care aceasta ni le-a propus de la lansarea sa și până în prezent, care au adus în lumina reflectoarelor unele dintre cele mai puternice producții de acest gen din toate timpurile. Din această listă impresionantă face parte și serialul Foundation, adaptare a unei opere literare care a scris istorie, dar care a fost crezută de nefilmat pentru o bună perioadă de timp, o epopee spațială ajunsă acum la cel de-al treilea sezon al său și păstrând același nivel calitativ superior din trecut, susținut de o narativă complexă, o abordare provocatoare, o cinematografie spectaculoasă și o distribuție excelentă, construind astfel un tot unitar perfect din toate punctele de vedere, mai mult decât meritoriu de a fi plasat în galeria celor mai bune și complete experiențe cinematografice ale anului 2025, confirmând încă o dată locul acestei producții în panteonul celor mai importante proiecte science-fiction ale tuturor timpurilor.
Evaluare serial FOUNDATION – SEZONUL 3
- Actorie – 5/5
- Poveste – 5/5
- Regie – 5/5
- Scenariu – 5/5
- Imagine – 5/5
- Entertainment Value – 5/5