Black Rabbit (Recenzie) – O dramă de familie polivalentă, susținută de o încrengătură narativă captivantă, o abordare revigorantă și două performanțe centrale formidabile
Anul 2025 s-a dovedit a fi unul neașteptat de bun pentru platforma Netflix, celebra platformă de streaming reușind să depășească un an 2024 destul de inconsecvent și să livreze în mod constant conținut de un nivel calitativ superior, care nu doar că a depășit numeroase recorduri de vizualizări, ci a facut o figură frumoasă atât la ceremoniile de decernare a premiilor din industrie, cât și în termeni de popularitate în rândurile privitorilor de toate vârstele. Din fericire, această serie succesivă de victorii clare pare să continue în același mod spectaculos și în toamna anului acesta, iar asta este mai vizibil ca oricând în cazul nou lansatului serial Black Rabbit, o miniserie cu Jude Law (Star Wars: Skeleton Crew) și Jason Bateman (Carry-On) în rolurile principale, care s-a făcut rapid remarcat drept unul dintre cele mai bune proiecte de streaming ale ultimelor luni, descriindu-se drept o dramă de familie polivalentă, susținută de o încrengătură narativă captivantă, o abordare revigorantă și două performanțe centrale formidabile, care nu doar că merită apreciată/urmărită pentru caracterul său dinamic subversiv, ci dovedește cu prisosință că este unul dintre cele mai puternice, complexe și emoționante eforturi creative ale anului 2025.
Black Rabbit urmărește povestea lui Jake Friedken (Law), un membru influent al înaltei societăți newyorkeze și patronul unui restaurant emblematic din peisajul cultural al metropolei americane, ale cărui planuri de extindere a afacerii sale de mare succes prin achiziționarea unui nou local prestigios sunt deraiate în ziua în care fratele său înstrăinat Vince (Bateman) revine în viața sa după o absență îndelungată, aducând cu sine o serie de probleme de natură financiară/criminală care amenință să îi dea lumea peste cap ambițiosului protagonist. Așadar, după ce află că Vince are o datorie de 140 de mii de dolari față de cămătarul Mancuso (Troy Kotsur), un personaj intransigent cu care membrii familiei Friedken au o legătură misterioasă, Jake se afundă din ce în ce mai mult în lumea infracționalității pentru a-l salva pe fratele său înainte ca recuperatorii silențiosului criminal să îl prindă din urmă, fiind nevoit să își pericliteze atât libertatea și viața, cât și viitorul afacerii sale și al celor care gravitează în jurul său, însă atunci când planurile lor de îmbogățire au consecințe dezastruoase, cei doi frați trebuie să facă pace cu trecutul și cu alegerile lor nefericite pentru a-și putea găsi măcar izbăvirea, dacă nu chiar liniștea sufletească.
Deși perioada anilor 2000 a marcat ascensiunea spectaculoasă a proiectelor de tip crime drama, un gen cinematografic în care sunt surprinse poveștile de viață ale unor antieroi care activează în afara limitelor legii în scopuri personale, ultimii ani au demonstrat că relevanța experiențelor de acest gen este încă la fel de pregnantă ca în urmă cu două decenii, iar asta este mai vizibil ca oricând în cazul serialului Black Rabbit, o producție care a luat prin surprindere pe toată lumea prin felul inedit în care abordează drama de familie a fraților Friedken, împletind povestea lor de viață cu o serie de elemente biblice (rivalitatea fraternă de tip Abel/Cain) pentru a sublina un substrat tematic pe cât de fascinant în aparență, pe atât de dramatic în profunzime. Prin urmare, ancorând povestea lui Jake și Vince într-o realitate ușor perceptibilă de publicul larg, echipa creativă a proiectului a avut oportunitatea de a explora meticulos cele două dimensiuni contrastante, dar complementare ale orașului New York (care devine în sine un personaj până la final), una luxoasă și artificială, în care restaurantul titular este un simbol al decadenței sociale americane, iar alta întunecată și nemiloasă, reprezentată de organizația criminală subterană condusă de Mancuso, aventurile protagoniștilor noștri desfășurându-se alternativ prin ambele lumi pentru a oglindi tumultul lor sufletesc într-un microunivers care se năruie gradual ca urmare a acțiunilor lor disperate de supraviețuire, frizând adesea irealul și absurdul în acest demers unic.
În același timp, abordarea neconvențională propusă de creatorii acestei producții este în egală măsură una revigorantă deoarece declinul moral al lui Jake și Vince este portretizat printr-o încrengătură narativă neașteptat de complexă și de captivantă, formată din mai multe povești care le testează individual limitele antieroilor (eforturile lui Jake de a-și extinde afacerea, de a gestiona tensiunile dintre el și personalul restaurantului sau de a naviga provocările unei relații de dragoste cu potențial devastator, precum și încercările lui Vince de a-și repara relația cu fiica sa, de a obține bani cu orice preț pentru a-și achita datoria și de a recâștiga respectul fratelui său), dar care converg în mod spectaculos într-o singură direcție de dezvoltare, și anume conflictul dintre ei și cămătarul Mancuso, a cărui evoluție mocnită nu doar că face deliciul privitorilor, ci transformă întreaga experiență într-un thriller psihologic dinamic și subversiv. Mai mult decât atât, scriitura impecabilă a acestui serial le permite tuturor firelor narative elaborate să treacă fluid din plan principal în plan secundar și viceversa de la un episod la celălalt, fără a afecta în niciun moment ritmul alert și atmosfera tensionată a narativei, un aspect destul de greu de controlat în absența unei direcții generale clare și coerente, dar care constituie unul dintre punctele de atracție majore ale miniseriei și merită apreciat pentru felul impresionant în care reușește să echilibreze la perfecție o sumedenie de personaje și povești pentru a nu-i copleși pe privitori și a-i ține mereu în expectativă și stres.
În mod surprinzător sau nu, cea mai inspirată idee a echipei creative a fost aceea de a începe povestea in medias res, minutele incipiente ale primului episod fiind construite în jurul unui singur eveniment important din componența acestui sezon, dar pe care publicul îl va urmări cu o oarecare dificultate având în vedere avalanșa de detalii și mistere care le sunt livrate cu rapiditate, înainte de a face un salt în timp cu câteva săptămâni în urmă pentru a recontextualiza cu măiestrie întreaga narativă și a ne ajuta să înțelegem cauzele acelui moment de cotitură, care va intra din nou în lumina reflectoarelor de abia în episodul 5, acolo unde evenimentul ne este prezentat din mai multe perspective diferite, provocându-ne să punem cap la cap piesele acestui puzzle pentru a-i putea înțelege toate subtilitățile intrigante și a-i simți adevăratul impact emoțional. Astfel, jucându-se cu așteptările/preconcepțiile noastre, dar și cu regulile clasice ale genului crime drama, scenariul fantastic al acestui proiect se schimbă dramatic din acel punct, în special după o răsturnare de situație șocantă care nuanțează rivalitatea fraternă a protagoniștilor și dinamitează conflictul central ilustrat, iar asta ajută enorm ultimele două episoade ale serialului și conduce înspre un deznodământ spectaculos din toate punctele de vedere, care oferă una dintre cele mai puternice și sfâșietoare concluzii ale anului și încheie povestea fraților Friedken într-un mod satisfăcător, concentrat atât pe sfera tematică, cât și pe cea afectivă a proiectului pentru a evidenția consecințele tragice ale acestei călătorii profund transformatoare și a oferi o ultimă lecție de viață valoroasă.
Ultimul capitol unde producția Black Rabbit strălucește cu prisosință este cel al performanțelor actoricești, acestea fiind livrate de o distribuție excelentă și capabilă în unanimitate de a transmite dincolo de ecran vulnerabilitățile tangibile, ambițiile personale și complexitățile morale ale unor personaje cu care nu ai cum să nu empatizezi, chiar și atunci când deciziile/acțiunile lor egoiste au consecințe grave nu doar asupra lor, ci și persoanelor dragi lor. Fără doar și poate, Jude Law face o treabă extraordinară ca de obicei în rolul lui Jake Friedken, un bărbat perseverent și patronul unui restaurant de mare succes, dar cu o viață personală neîmplinită și o nevoie obsesivă de a forța mâna destinului, însă care se vede nevoit să își scoată la suprafață adevărata latură întunecată atunci când fratele său înstrăinat revine pe orbita lui, declanșând o aventură primejdioasă în care protagonistul nostru trebuie să își înlăture fațada artificială pentru a salva viața cel puțin unuia dintre ei, iar versatilul interpret livrează o nouă performanță uluitoare în pielea unui antierou dispus să facă orice pentru a-și păstra imaginea imaculată, chiar dacă asta implică să își pună în pericol libertatea, integritatea și demnitatea, lăsându-se guvernat de teamă și disperare pe un drum la capătul căruia se găsește izbăvirea mult dorită, dar greu cumpărată.
De celaltă parte, Jason Bateman fură toată lumina reflectoarelor în rolul lui Vince Friedken, un împătimit al jocurilor de noroc și un bărbat fără vreo direcție clară în viață, care ajunge în vizorul unei organizații criminale nemiloase din cauza unei datorii usturătoare, iar asta îl obligă pe haoticul protagonist să apeleze la ajutorul fratelui său pentru a găsi o cale de scăpare din această situație delicată, fără să realizeze că astfel va deschide o cutie a Pandorei în interiorul căreia se găsesc numeroase fantome din trecut, traume nerezolvate și secrete dureroase, iar cameleonicul actor nu doar că reușește să livreze acest rol cu o nonșalanță molipsitoare și o determinare (auto)distructivă, ci transformă acest personaj într-unul dintre cei mai interesanți și carismatici antieroi ai ultimului an, al cărui parcurs evolutiv incredibil de bine definit are un final dramatic ușor de anticipat. Totodată, Troy Kotsur (Foundation) face o treabă memorabilă în pielea silențiosului antagonist Mancuso, o prezență magnetică pe tot parcursul sezonului, care impune respect chiar și atunci când lipsește de pe ecran pentru o bună perioadă de timp, înainte de a reveni în prim plan în ultimele episoade ale serialului, acolo unde fenomenalul actor își demonstrează încă o dată talentul inegalabil și creionează portretul unui criminal cu un cod moral admirabil, dar care se dezlănțuie cu ferocitate reținută în condițiile extreme în care acest lucru este necesar.
Într-un an 2025 în care industria cinematografică se poate lăuda cu un parcurs excelent pe micul ecran, acolo unde numeroase proiecte de televiziune/streaming vechi și noi își fac simțită prezența în mod spectaculos de la o săptămâna la alta, reușind să doboare în mod constant recorduri de vizualizări și să câștige aprecierea criticilor și a publicului larg în egală măsură, faptul că există numeroase producții care trec oarecum neobservate pe sub radarul cinefililor nu poate fi decât dezamăgitor pentru că nivelul calitativ superior al acestora merită acordat mult mai multă atenție și vizibilitate decât au în prezent. Deși nu a avut o lansare dezastruoasă, dar nici nu s-a bucurat de o susținere deosebită din partea privitorilor, miniseria Black Rabbit este cu siguranță una dintre cele mai frumoase surprize ale anului 2025, această dramă de familie polivalentă făcându-se remarcată în mod special pentru felul inedit în care pune în scenă o încrengătură narativă complexă și emoționantă, susținută de o abordare revigorantă, o scriitură impecabilă și o distribuție formidabilă, un tot unitar aproape de perfecțiune și care își poate găsi cu ușurință un loc în clasamentul celor mai bune și captivante experiențe cinematografice ale începutului de toamnă.
Evaluare serial BLACK RABBIT
- Actorie – 5/5
- Poveste – 5/5
- Regie – 5/5
- Scenariu – 5/5
- Imagine – 5/5
- Entertainment Value – 5/5
1 Response
[…] Universal au anunțat că Jason Bateman (Black Rabbit) va regiza filmul The Partner, adaptare a romanului scris de John Grisham și cu Tom Holland (The […]