The Walking Dead: Daryl Dixon Sezonul 3 (Recenzie) – O telenovelă spaniolă cu parfum terifiant, o abordare inedită și o distribuție captivantă descriu următorul capitol al îndrăgitei francize horror
The Walking Dead este cu siguranță unul dintre cele mai cunoscute și apreciate proiecte de televiziune ale ultimilor 15 ani, croindu-și cu ambiție și încredere un loc în galeria celor mai puternice serii transmediatice ale tuturor timpurilor, însă renumele proiectului horror original nu ar fi rămas atât de pregnant în mentalul colectiv în absența unor spinoff-uri adiacente care să mențină publicul ancorat în povestea postapocaliptică și după ce acesta și-a încheiat parcursul pe micile ecrane în toamna anului 2022, explorând noi fațete ale universului distopic prin intermediul unor personaje îndrăgite de o lume întreagă, chiar dacă nu toate eforturile creative făcute în acest sens au fost atât de bine primite de fani precum ar fi fost de dorit. Totuși, serialul The Walking Dead: Daryl Dixon reușește anual să livreze noi aventuri memorabile pe teritoriul european în compania destoinicilor supraviețuitori Daryl (Norman Reedus) și Carol (Melissa McBride), iar toamna anului 2025 ne oferă cel de-al treilea sezon al controversatei producții, care se descrie drept o telenovelă spaniolă cu parfum terifiant, susținută de o abordare inedită, o cinematografie impecabilă și o distribuție captivantă, care nu doar că ajută la reinventarea spectaculoasă a întregului proiect, ci și la conturarea unui nou capitol fascinant al expansivei francize horror.
Sezonul 3 al serialului The Walking Dead: Daryl Dixon urmărește aventurile lui Daryl și Carol după ce aceștia au părăsit teritoriul francez la sfârșitul sezonului anterior și au trecut prin Canalul Mânecii până în Marea Britanie, descoperind că nici națiunea engleză nu a supraviețuit apocalipsei zombi și a căzut într-o stare deplorabilă, ceea ce nu face nimic altceva decât să le îngreuneze considerabil planurile de a se întoarce acasă. Cu toate acestea, apariția unui personaj excentric le reaprinde flacăra speranței în suflet, pornind într-un voiaj oceanic pe drumul spre America, dar trezindu-se naufragiați în zona costieră a Spaniei, acolo unde se întâlnesc inopinat cu tinerii îndrăgostiți Justina (Candela Saitta) și Roberto (Hugo Arbués), aflați în mijlocul unei tentative de a fugi de regimul opresiv al comunității Solaz del Mar, conduse de intransigentul Fede de Rivera (Óscar Jaenada), dar care sunt nevoiți să renunțe la planul lor pentru a-i ajuta pe eroii noștri. Astfel, integrându-se în comunitatea spaniolă și trezindu-se implicați într-o conspirație care amenință să pună în pericol viitorul tuturor locuitorilor, Daryl și Carol trebuie să apeleze la instinctele lor de supraviețuitori pentru a salva orașul Solaz de sub jugul asupritor al unei organizații misterioase, totul în timp ce noii lor aliați încearcă să le faciliteze întoarcerea acasă, care pare cel puțin la fel de îndepărtată și de periculoasă ca la începutul aventurii transatlantice.
Având în vedere că primele două sezoane ale serialului Daryl Dixon au avut loc aproape în exclusivitate pe teritoriul francez, explorând o nouă latură mult mai sentimentală a eroului titular, precum și evoluția emoțională a lui Carol ca urmare a experiențelor trăite, anunțul că cel de-al treilea sezon îi va aduce pe simpaticii noștri protagoniști pe alte meleaguri și în compania unui nou set de personaje a fost exact lovitura de geniu de care acest serial avea nevoie pentru a evita repetitivitatea care i-a fost imputată proiectului original de-a lungul timpului, ceea ce a deschis universul spre noi posibilități de a dezvolta aventurile europene ale supraviețuitorilor, fără a uita însă să păstreze intactă aceeași sferă afectivă intrigantă din trecut, bazată pe nevoia lui Daryl de a-și găsi liniștea și locul în lume, dar și pe dorința lui Carol de a-și da o nouă șansă la viață. Prin urmare, mutând în primul episod acțiunea în Marea Britanie și ulterior în Spania, producția horror propune o reinventare compozițională/estetică/tonală impresionantă de la o țară la alta (Londra este surprinsă în tonuri cromatice reci și cu o atmosferă sumbră, iar Solaz del Mar/Barcelona sunt ilustrate în culori luminoase și cu o cinematografie evocativă filmelor de tip spaghetti western), oferind privitorilor oportunitatea de a vedea modurile diferite în care apocalipsa zombi s-a ramificat în alte locații de pe glob și împletind cultura locală cu mitologia universului ficțional pentru a da naștere unui produs de televiziune distopic revigorant și diferit de contemporanii săi.
Luând în considerare cele menționate deja, tabloul narativ al acestui sezon este construit în jurul eforturilor lui Daryl și Carol de a găsi drumul spre casă, dar care sunt trecute în fundal cu rapiditate încă din episodul 2, acolo unde conflictul dintre protagoniști și organizația El Alcazar intră în prim plan atât indirect prin intermediarul Fede de Rivera, cât și direct în a doua jumătate a sezonului, iar complexitatea macronarativei conturate crește gradual de la un episod la celălalt, alternând momentele de liniște și de construcție a personajelor cu cele dinamice și revelatoare pentru a desăvârși o imagine de ansamblu cât mai amplă și mai completă, chiar și atunci când ritmul mult prea încetinit sau abordarea telenovelistică nou implementată îi pot determina pe anumiți privitori să se îndoiască de calitatea celor 7 episoade proaspăt lansate. De asemenea, nici structura acestui sezon nu va fi pe placul unui anumit segment al publicului deoarece aventurile lui Daryl și Carol o iau din nou pe căi diferite într-un anumit moment cheie, unul dintre ei pornind într-o misiune de salvare în necunoscut și descoperind latura întunecată a experienței catalane, iar celălalt rămânând în Solaz pentru a răsturna din interior regimul lui Fede, dar asta nu face decât să întrerupă cu mare abilitate aparenta monotonie care amenința să se instaleze pe parcurs și să extindă povestea dincolo de limitele relativ restrictive stabilite la început, însă păstrând mereu acțiunea centrată pe perspectiva unică a personajelor principale și pe parcursurile lor evolutive.
Mai mult decât atât, profitând din plin de pe urma abordării de tip spaghetti western folosite, echipa creativă a proiectului a reușit să pună în scenă unele dintre cele mai spectaculoase și inventive conflicte din trecutul recent al întregii francize (confruntarea dintre comunitatea Solaz și atacatorii supranumiți Los Primitivos din episodul 4, duelul motorizat dintre Daryl și urmăritorii săi deșertici din episodul 5 sau infiltrarea în/evadarea din cartierul general al organizației El Alcazar din episodul 7), împrumutând cu măiestrie sfera tematică și estetica distinctivă ale acestui gen cinematografic extrem de popular, dar aducându-le într-un peisaj postapocaliptic modern cu scopul de a schimba încă o dată traiectoria serialului și a ancora narativa propusă într-un context cultural inegalabil. Pe cale de consecință, nici deznodământul acestui sezon nu avea cum să fie unul dezamăgitor, mai ales pentru că cele două fire narative centrale converg în mod exploziv în ultimul episod și îi provoacă pe Daryl și Carol să renunțe din nou la propriile lor năzuințe pentru a salva comunitatea Solaz și a pune capăt regimului opresiv instaurat de El Alcazar, încheind astfel primul act al aventurii spaniole a eroilor noștri în cel mai satisfăcător/previzibil mod posibil, dar apelând la ajutorul unor dialoguri emoționante și unor răsturnări de situație intrigante pentru a pune bazele unui act secund care să aducă la bun sfârșit odiseea transatlantică a supraviețuitorilor.
Ultimul capitol unde serialul Daryl Dixon strălucește din plin este cel al performanțelor actoricești, un lucru demn de toată lauda ținând cont că întreaga distribuție secundară a suferit câteva schimbări importante în acest sezon, dar noile nume adăugate nu doar că s-au ridicat pe măsura așteptărilor, ci au ajutat enorm la conturarea tabloului catalan în care au ajuns protagoniștii noștri. Așa cum ne-a obișnuit deja, Norman Reedus (Ballerina) livrează excelență pe toate planurile în rolul eroului titular, găsind mereu noi nuanțe pe care să le introducă în interpretarea sa legendară și demonstrând încă o dată că personajul său simbolizează un etalon de masculinitate și eroism rar întâlnit, Daryl Dixon fiind nevoit să se confrunte cu dorul de casă, dar și cu frica de a accepta că și-a găsit liniștea mult căutată, iar asta i-a oferit îndrăgitului actor șansa de a adăuga o nouă filă în cartea evolutivă a stoicului protagonist cu la fel de multă sensibilitate abrazivă și altruism incoruptibil ca în trecut. În schimb, Melissa McBride (American Gothic) livrează și ea o nouă interpretare notabilă în rolul lui Carol Peletier, care învață să se bucure de micile plăceri ale vieții în acest sezon și descoperă din nou iubirea adolescentină alături de un personaj surprinzător, ceea ce o face pe efervescenta supraviețuitoare să renunțe la încă un strat din armura sa protectivă și să lupte nu doar pentru posibilitatea de a se întoarce acasă, dar și pentru sentimentele sale emergente, o misiune de care talentata actriță se achită cu aceeași vivacitate și carismă specifice.
În ceea ce-i privește pe ceilalți membri care fac parte din distribuție, Óscar Jaenada (Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides) și Eduardo Noriega (Red Queen) fac o treabă excepțională în rolurile lui Fede și Antonio, doi poli opuși din punct de vedere ideologic și moral, unul fiind pregătit să își sacrifice familia pentru a-și apăra propriile interese și a-și consolida puterea asupra comunității Solaz, iar celălalt dispus să renunțe la libertatea sa pentru a-i proteja pe cei dragi sufletului său și a asigura bunăstarea comunității din care face parte, ambele personaje având parcursuri evolutive oglindite unul într-altul și contribuind în egală măsură la dezvoltarea conflictului general al sezonului. Totodată, Candela Saitta (Maxima) și Hugo Albués (Through my Window) se fac și ei remarcați în pielea tinerilor îndrăgostiți Juanita și Roberto, două personaje care servesc drept catalizatori ai întregii aventuri și în jurul cărora se învârt aproape toate conflictele acestui sezon, iubirea lor fiind atât factorul conturbator al comunității Solaz, cât și cel pacificator al războiului civil generat, în timp ce Alexandra Masangkay (Sandokan) fură toată lumina reflectoarelor în rolul lui Paz, o luptătoare cu un trecut dramatic, dar cu o abilitate unică de a-și mânui biciul în cele mai creative și letale moduri imaginabile, iar Stephen Marchant (The Office) este o prezență încântătoare ca de obicei pe micile ecrane, chiar dacă personajul său Julian apare într-un singur episod și are o contribuție crucială, dar limitată, în contextul acestui sezon.
Deși serialul original The Walking Dead a intrat într-un anumit regres creativ în ultimele sezoane, pierzându-și din popularitatea și relevanța de care se bucurase timp de un deceniu, dar găsind resursele necesare de a pune bazele unui univers expansiv, care să se dezvoltate multilateral de la an la an cu scopul de a diversifica imaginea de ansamblu propusă și a explora toate nuanțele unui peisaj postapocaliptic deosebit de ofertant și versatil, chiar și atunci când nu toate eforturile depuse în acest sens s-au soldat cu succese clare și au iscat mai multe controverse decât aplauze. Din fericire, serialul The Walking Dead: Daryl Dixon a reușit să sfideze până în prezent toate criticile aduse la adresa sa și să își croiască un parcurs spectaculos pe micile ecrane, iar cel de-al treilea sezon al producției horror se reinventează încă o dată în mod inedit pentru a oferi fanilor o nouă experiență unică, aceasta fiind formată dintr-o narativă amplă, o abordare neconvențională, o cinematografie impresionantă și o distribuție captivantă, un ansamblu de elemente neașteptat de bun, eficient și riscant pentru viitorul îndrăgitei francize, a cărui valoare particulară îi permite să își găsească un loc în clasamentul celor mai ambițioase sezoane de televiziune ale anului 2025.
Evaluare serial THE WALKING DEAD: DARYL DIXON
- Actorie – 5/5
- Poveste – 4/5
- Regie – 4/5
- Scenariu – 5/5
- Imagine – 5/5
- Entertainment Value – 5/5











1 Response
[…] (Ballerina) a anunțat că filmările pentru cel de-al patrulea și ultim sezon al serialului The Walking Dead: Daryl Dixon s-au încheiat oficial, punând astfel sub semnul întrebării viitorul îndrăgitului personaj în […]