Kaiju No. 8 Sezonul 2 (Recenzie) – O revenire modestă a unuia dintre cele mai populare shonen-uri ale ultimilor ani, a cărui spectaculozitate inerentă nu este fructificată la adevărata valoare
Industria anime, percepută a fi până de curând una nișată sau destinată unui public adolescentin, a urcat treptat până pe cele mai înalte culmi ale cinematografiei moderne, câștigând notorietate în rândurile privitorilor de toate vârstele cu ajutorul unor producții care au întors opinia publică în favoarea acestui gen din ce în ce mai apreciat și ajungând chiar să doboare anual numeroase recorduri de vizualizări sau de încasări la box office, semn că ascensiunea serialelor japoneze este de abia în punctul său incipient și se pregătește să domine mentalul colectiv în viitorul apropiat. După ce serialul Solo Leveling a luat din nou cu asalt întreg mapamondul la începutul acestui an odată cu lansarea unui nou sezon, a doua jumătate a anului 2025 readuce în lumina reflectoarelor următorul capitol al altui shonen de mare succes, însă revenirea mult așteptată a anime-ului Kaiju No. 8 a fost una neobișnuit de modestă, fiind incapabilă să fructifice pe deplin spectaculozitatea inerentă proiectului și să replice succesul propriu obținut vara trecută, chiar dacă nivelul său calitativ continuă să îl surclaseze pe cel al multor contemporani ai săi.
Sezonul 2 al serialului Kaiju No. 8 continuă povestea lui Hibino Kafka (Masaya Fukunishi) după ce evenimentele de la sfârșitul sezonului anterior l-au adus în conflict direct cu misteriosul Kaiju No. 9, iar identitatea sa secretă a fost dezvăluită în fața întregii sale echipe din cadrul Forțelor de Apărare, însă ale cărui abilități unice ajung să fie folosite de Isao Shinomiya (Tesshou Genda), liderul organizației globale și tatăl prietenei sale Kikoru (Ai Fairouz), pentru a combate ascensiunea alarmantă a unei noi generații de bestii kaiju letale. Așadar, fiind obligat să învețe să își controleze puterile în schimbul libertății sale, Hibino este trimis să facă parte din Prima Divizie, o unitate de elită a Forțelor de Apărare condusă de excentricul Gen Narumi (Kouki Uchiyama), cu scopul de a se antrena înaintea următorului val de atacuri devastatoare ale forțelor inamice, dar atunci când planul lui Kaiju No. 9 este pus în aplicare prematur și Forțele de Apărare suferă o pierdere uriașă, protagoniștii noștri trebuie să apeleze la o nouă armă pentru a salva omenirea de la extincție, chiar dacă auspiciile sub care războiul se desfășoară nu sunt deloc îmbucurătoare.
Având în vedere că acest anime realizat de studiourile Production I.G. are la bază seria manga cu același nume a lui Naoya Matsumoto, problemele cu care se confruntă populara producție în acest sezon nu sunt cauzate de materialul sursă în sine, ci de felul în care echipa creativă a decis să structureze narativa celor 11 episoade proaspăt lansate, abandonând pe alocuri caracterul episodic al primului sezon și împărțind povestea în câteva blocuri narative bine delimitate, respectiv a doua confruntare dintre Forțele de Apărare și Kaiju No. 9 (episoadele 1-5), perioada de antrenament a Forțelor de Apărare și de însușire a armelor kaiju (episoadele 6-9) și debutul conflictului decisiv dintre omenire și noua armată kaiju (episoadele 10-11). Pe cale de consecință, misiunea singulară a acestui sezon a fost una tranzitorie întrucât primele episoade au început în același ton spectaculos de violent și de captivant implementat sezonul trecut, înainte ca o răsturnare de situație șocantă să încetinească semnificativ întreaga experiență, provocând o oarecare inconsecvență compozițională în partea mediană a sezonului, acolo unde scenele de antrenament repetitive și dialogurile expoziționale îi răpesc serialului dinamica distinctivă și dau impresia că o mai bună comprimare a materialului sursă ar fi fost necesară în condițiile date.
Așa cum a fost menționat deja, în ciuda anumitor probleme creative vizibile, producția Kaiju No. 8 rămâne în continuare un etalon al anime-urilor de tip shonen care aduc în modernitate trăsăturile clasice ale genului (povestea eroului defavorizat pe ai cărui umeri se află soarta omenirii sau puterea prieteniei în fața unor obstacole aparent imbatabile), iar acest lucru este mai vizibil ca oricând în a doua jumătate a sezonului, acolo unde etapa finală a conflictului dintre protagoniști și Kaiju No. 9 intră în lumina reflectoarelor într-un ritm accelerat, oferindu-le tuturor personajelor ocazia de a-și arăta noile puteri descoperite și abilități dobândite într-o serie de secvențe combative absolut uluitoare (aduse la viață cu ajutorul unui stil de animație excelent, care pune în valoare la perfecție versatilitatea și brutalitatea caracteristice serialului). Din păcate, această schimbare drastică a fost oarecum tardivă pentru a mai putea salva sezonul din aria modestă în care a intrat pe parcurs, iar asta face ca deznodământul construit să fie unul incomplet și nu atât de satisfăcător precum ar fi fost de dorit, lăsându-i pe privitori să se întrebe dacă decizia de a scinda conflictul final în urma unui moment cheie atât de intens a fost una inspirată, chiar dacă fidelitatea față de materialul sursă este dătătoare de speranță cu privirile la viitorul neanunțat al acestui proiect.
Desigur, la fel ca în sezonul trecut, producția shonen strălucește la capitolul performanțelor vocale, iar Masaya Fukunishi (My Hero Academia: Vigilantes) revine în pielea lui Hibino Kafka cu la fel de multă carismă vivace și ambiție eroică, deși noile episoade îl provoacă pe protagonist să se confrunte cu consecințele grave ale puterilor sale transformatoare și să învețe să își accepte destinul pentru a putea contribui la salvarea lumii, fără a depinde însă de forma kaiju și descoperindu-și propriile abilități latente după ce conexiunea cu latura sa monstruoasă este întreruptă pe fond emoțional. Totodată, Ai Fairouz (Star Wars: Visions), Wataru Katoh (Delicious in Dungeon) și Kengo Kawanishi (Demon Slayer) fac o treabă excelentă ca de obicei în rolurile Kikoru Shinomiya, Reno Ichikawa și Soshiro Hoshina, simpaticii eroi având parcursuri evolutive mult mai intrigante și emoționante în acest sezon, fiind puși față în față cu cea mai mare provocare a carierei lor militare și furând adesea lumina reflectoarelor de pe Hibino, în timp ce Kouki Uchiyama (Sakamoto Days) și Tesshou Genda (One-Punch Man) livrează performanțe vocale de excepție în pielea legendarilor Gen Narumi și Isao Shinomiya, două prezențe autoritare pe cât de diferite, pe atât de abile, fiind piesele centrale ale celor mai memorabile momente ale sezonului.
Deși industria anime a crescut enorm în ultimele două decenii, atât mulțumită unor serii clasice revoluționare (Naruto, One Piece sau Bleach), cât și grație unor producții moderne provocatoare (My Hero Academia, Jujutsu Kaisen sau Chainsaw Man), anul 2025 va rămâne unul emblematic pentru istoria recentă a serialelor japoneze întrucât a consolidat ascensiunea fulminantă a acestora în cinematografe, precum și popularitatea lor inegalabilă pe micile ecrane, acolo unde o nouă generație de shonen-uri își croiește un drum clar până în inimile fanilor de pretutindeni. Cu toate acestea, prospețimea artistică care a caracterizat anul trecut primul sezon al serialului Kaiju No. 8 nu își mai face simțită prezență în același fel și în cel de-al doilea sezon lansat în vara anului 2025, acesta păstrând un nivel calitativ superior, o serie de performanțe vocale memorabile și un limbaj vizual spectaculos, dar prezentând numeroase carențe la nivel narativ, fapt pentru care noul sezon se face remarcat doar ca un efort creativ neașteptat de modest, însă care nu umbrește valoarea evidentă a unuia dintre cele mai de succes shonen-uri contemporane.
Evaluare anime KAIJU NO. 8 – SEZONUL 2
- Actorie – 5/5
- Poveste – 3/5
- Regie – 4/5
- Scenariu – 3/5
- Imagine – 5/5
- Entertainment Value – 4/5










