A House of Dynamite (Recenzie) – O capodoperă vizionară, cu o abordare și o sferă tematică provocatoare, descrie una dintre cele mai puternice experiențe cinematografice ale anului

Poster recenzie film "A HOUSE OF DYNAMITE"  cu cinci insigne verzi de evaluare cu logo-ul "MOVIEBAIT".Arta cinematografică a reprezentat dintotdeauna o oglindă a societății, dezvoltându-se odată cu evoluția lumii în care trăim și reflectând într-o manieră inedită temerile cu care ne-am confruntat individual/colectiv de-a lungul deceniilor, provocându-ne astfel să cugetăm obiectiv/subiectiv asupra tuturor aspectelor definitorii ale experienței noastre pe acest pământ, chiar și atunci când lucrurile imortalizate pe marele ecran nu sunt unele confortabil de urmărit, convenabil de acceptat sau ușor de înțeles. Tocmai din acest motiv, legendara cineastă Kathryn Bigelow (The Weight of Water) și-a lăsat o amprentă puternică asupra acestei industrii, folosind sensibilitățile și traumele societății moderne pentru a picta tablouri artistice cât mai autentice și scriind istorie drept prima femeie câștigătoare a Premiului Oscar pentru cel mai bun regizor, iar cel mai nou film al acesteia nu face altceva decât să consolideze statul ei privilegiat, producția A House of Dynamite descriindu-se drept un thriller politic perfect, cu o abordare provocatoare, o temeraritate tematică excelentă și o distribuție fantastică, mai mult decât meritoriu de a fi recunoscut drept o nouă capodoperă vizionară a polivalentei creatoare, precum și drept una dintre cele mai puternice, îngrijorătoare și relevante experiențe cinematografice ale anului 2025.

A House of Dynamite urmărește povestea unui grup de personaje care lucrează în cadrul guvernului Statelor Unite ale Americii, format printre alții din căpitanul Olivia Walker (Rebecca Ferguson), consultantul adjunct pentru probleme de securitate Jake Baerington (Gabriel Basso), secretarul apărării Reid Baker (Jared Harris) și maiorul Daniel Gonzalez (Anthony Ramos), a căror viață aparent liniștită ia o turnură dramatică în dimineața în care radarele lor detectează apariția unei rachete nucleare misterioase, despre care descoperă ulterior că a fost lansată de un actor politic neidentificabil și că se îndreaptă spre teritoriul american, urmând să lovească orașul Chicago în mai puțin de 20 de minute. Confruntându-se cu un scenariu apocaliptic nemaiîntâlnit și aflându-se față în față cu un adversar invizibil greu de combătut în timp util, protagoniștii noștri trebuie să colaboreze pentru a lua o serie de decizii care vor schimba ireversibil cursul istoriei, apelând la abilitățile lor unice și la toate resursele defensive de care dispun pentru a încerca să oprească declanșarea unui război nuclear devastator, însă atunci când nimic nu pare să funcționeze așa cum ar fi trebuit, iar nisipul din clepsidră se scurge vizibil, președintele american (Idris Elba) se trezește cu soarta omenirii pe umerii săi, iar alegerea pe care o are de făcut pare de-a dreptul imposibilă.

Așa cum a fost menționat deja, legendara regizoare Kathryn Bigelow a reușit să scrie istorie de-a lungul carierei sale impresionante, iar numele său, deși apare relativ rar pe marile ecrane, poartă cu sine un prestigiu inegalabil în analele cinematografiei moderne, multitalentata creatoare fiind geniul din spatele a două dintre cele mai puternice și emblematice producții ale ultimelor două decenii (The Hurt Locker și Zero Dark Thirty), însă care, date fiind materialul sensibil adaptat (Războiul din Irak, respectiv vânătoarea lui Osama bin Laden) și emoția colectivă atașată episoadelor tragice portretizate, au fost umbrite din cauza unui val de critici copleșitor, ceea ce a făcut ca moștenirea lor să fie marcată mai mult de controversele pe care le-au născut decât de valoarea lor artistică indubitabilă. Prin urmare, faptul că proiectul A House of Dynamite a venit după mai bine de 8 ani de la lansarea ultimului său film a transformat întoarcerea lui Bigelow în spatele camerelor drept un eveniment de neratat în toamna anului 2025, iar această revenire mult așteptată s-a dovedit a fi la fel de spectaculoasă și de polarizantă precum ne-a obișnuit regizoarea americană în trecut, preluând situația geopolitică delicată din prezent și folosind-o în stilul ei caracteristic pentru a da naștere unui produs cinematografic îndrăzneț din punct de vedere compozițional, dar îngrijorător de relevant în contextul volatil al zilelor noastre, a cărui sferă tematică adânc înrădăcinată în realitate va trezi un cumul de sentimente contradictorii în sufletele tuturor privitorilor, aspect care constituie în sine obiectivul suprem al acestui thriller politic.

Pe cale de consecință, misiunea acestui film a fost una extrem de dificilă, mai ales pentru că tensiunile geopolitice oglindite vor cauza o oarecare rumoare în rândurile anumitor privitori, iar felul în care Bigelow și scenaristul Noah Oppenheim (Zero Day) au decis să pună în scenă această narativă va întări caracterul riscant al experienței propuse, chiar dacă această abordare neconvențională este excelent implementată și echilibrată pentru a putea surprinde cu fidelitate imaginea de ansamblu a unei societăți aflate în pragul distrugerii. Prin urmare, folosind lansarea rachetei nucleare drept element focalizator al tabloului general construit, echipa creativă a proiectului a împărțit povestea în trei capitole distincte, care, deși prezintă aceeași secvență cronologică de evenimente (întregul film se petrece într-un interval de 20-30 de minute), se concentrează pe perspectivele unor grupuri de personaje diferite, primul capitol urmărind-o pe Olivia Walker și pe ceilalți membrii din camera de criză, precum și pe maiorul Gonzalez și pe soldații din Fort Greely, al doilea capitol axându-se pe experiența secretarului pentru securitate Jake Baerington și a generalului Anthony Brady (Tracy Letts), iar cel de-al treilea și ultim capitol pe cea a secretarului apărării Baker și a președintelui american, iar această structură tripartită reprezintă exact lovitura de geniu de care producția Netflix avea nevoie pentru a ridica nivelul de complexitate și de tensiune al unei povești care, în eventualitatea în care ar fi fost spusă în mod clasic linear, și-ar fi pierdut din eficacitatea atmosferică și din valoarea tematică înfricoșătoare.

Luând în considerare cele discutate anterior, nu este deloc surprinzător faptul că un număr considerabil de privitori s-au arătat dezamăgiți de modul de prezentare ambițios al acestui film, în special pentru că fiecare capitol începe și se termină în exact același punct, creând un oarecare sentiment de frustrare în sufletele celor care doreau o punere în scenă mult mai clară și elocventă, dar intenția peliculei A House of Dynamite a fost încă de la bun început una pur alegorică, utilizând amenințarea nucleară iminentă și imaginea simbolică a titlului pentru a ne provoca pe fiecare dintre noi să percepem în mod diferit lumea instabilă în care trăim, ajutându-ne să conștientizăm că ne aflăm la o zi nefastă depărtare de a trece prin același scenariu sumbru portretizat, dar și să înțelegem inevitabilitatea dramatică a acestui lucru odată declanșat în mod inconștient. Astfel, deznodământul filmului regizat de Bigelow nu este unul concludent sau revelator, lăsând aproape toate întrebările adresate fără vreun răspuns definitiv și încheind povestea în cel mai critic punct al său, ceea ce cu siguranță va atrage cu sine noi critici, însă această decizie neobișnuită subliniază cu măiestrie exact mesajul central pe care proiectul a vrut să îl transmită publicului larg și care nu va ajunge la mulți dintre noi din varii motive, ceea ce ne face să realizăm că decizia președintelui american (fie de a retalia, fie de a ceda) nu este deloc importantă în condițiile date, încurajându-ne să decidem pe cont propriu care este finalul acestei povești și creând un dialog imersiv între privitori și opera de artă vizionată, așa cum doar o adevărată capodoperă poate face cu succes.

Ultimul capitol unde producția A House of Dynamite livrează excelență pe toate planurile este cel al performanțelor actoricești, acestea fiind livrate de una dintre cele mai numeroase și talentate distribuții aduse laolaltă anul acesta, fiecare interpret în parte fructificând timpul mai mult sau mai puțin limitat petrecut pe ecran pentru a nuanța portretele stereotipice ale unor angajați guvernamentali și lideri politici, dar surprinzând în momentele cheie vulnerabilitățile umane și impulsivitatea afectivă a aceluiași set de personaje cu scopul de a picta un tablou cât mai complet și credibil al unor oameni puși pe nepregătite în postura de a decide soarta întregii lumi. Deși prezența ei pe ecran este restricționată doar la primul capitol al filmului, Rebecca Ferguson (Silo) este cea mai strălucitoare stea din acest proiect, căpitanul Olivia Walker fiind unul dintre puținele personaje care reușesc să gestioneze situația de criză cu calm și asertivitate, fermecătoarea actriță ascunzând latura sensibilă a protagonistei până într-unul dintre cele mai realiste momente ale filmului, acolo unde emoția descurajantă a tragediei preia controlul asupra ființei sale. Totodată, chiar dacă este o prezență sporadică în primele două capitole ale poveștii, Idris Elba (Heads of State) intră în scenă de-abia în ultima parte a proiectului și livrează o nouă performanță memorabilă în rolul președintelui american, personajul său reprezentând arhetipul unui lider global contemporan, însărcinat să aleagă între dorința de a-și apăra poporul și teama de a condamna planeta la pierzanie, iar versatilul actor nu doar că interpretează impecabil acest conflict moral, ci apelează la umorul său cinic pentru a păstra imaculată imaginea șarmantului conducător anonim.

În ceea ce-i privește pe ceilalți membri din această distribuție, Gabriel Basso (The Night Agent) se face remarcat în mod deosebit în pielea personajului Jake Baerington, adjunctul consilierului pentru probleme de securitate din guvernul american și persoana cel mai puțin calificată de a gestiona această criză nucleară, însă care dă dovadă pe parcursul filmului că deține abilitățile necesare pentru a lucra de pe picior de egalitate cu superiorii săi, iar carisma simpaticului actor transformă lipsa de experiență a eroului în cea mai captivantă calitate a sa. De asemenea, Jared Harris (Foundation) își demonstrează încă o dată veleitățile actoricești impresionante în rolul secretarului apărării Reid Baker, un lider guvernamental a cărui integritate profesională este compromisă de drama familială cu care se confruntă și care îi pictează parcursul evolutiv în tonuri sfâșietoare, în timp ce Tracy Letts (Saturday Night) și Anthony Ramos (Ironheart), interpreții generalului Anthony Brady și maiorului Daniel Gonzalez, reprezintă doi poli opuși ai autorității militare americane, unul analitic și intransigent, celălalt perseverent și empatic. Din păcate, timpul și spațiul nu permit o analiză mult mai detaliată a tuturor performanțelor actoricești livrate în acest proiect, dar printre numele care merită a fi menționate se numără Jason Clarke (Oppenheimer), Greta Lee (Tron: Ares), Moses Ingram (Lady in the Lake), Jonah Hauer-King (I Know What You Did Last Summer), Willa Fitzgerald (Relay) și Kaitlyn Dever (The Last of Us), ale căror personaje episodice completează cu tact și confuzie tabloul unei lumi aflate în pragul anihilării nucleare.

Nu ar trebui să fie un secret pentru niciunul dintre noi că lumea traversează o perioadă dificilă de la o vreme încoace, având în vedere numeroasele tensiuni geopolitice și amenințări beligerante la care asistăm mai mult sau mai puțin pasiv cu o frecvență din ce în ce mai ridicată, iar această instabilitate mondială a fost preluată de anumite voci creative temerare pentru a întoarce o oglindă asupra societății șubrede în care trăim și a ne face să conștientizăm pe deplin pericolul la care suntem expuși zilnic, chiar dacă această abordare supărător de relevantă sau îngrijorător de actuală ne va face pe mulți dintre noi să pierdem din vedere chintesența eforturilor creative propuse. Astfel, în ciuda faptului că un anumit segment al publicului consideră ultimul film regizat de Kathryn Bigelow drept un eșec total, proiectul A House of Dynamite sfidează cu măiestrie toate criticile și controversele născute în jurul său pentru a-și croi un drum în clasamentul celor mai bune și complexe producții ale anului 2025, oferind privitorilor o experiență cinematografică perfectă din toate punctele de vedere, susținută de o narativă ambițioasă, o abordare polarizantă, un substrat tematic provocator și o distribuție fenomenală, un tot unitar meritoriu de a primi titulatura de capodoperă cinematografică modernă, a cărei valoare artistică va fi recunoscută odată cu trecerea timpului, dar al cărei caracter vizionar răsună mai terifiant ca oricând în prezent.

Evaluare film A HOUSE OF DYNAMITE

  1. Actorie – 5/5
  2. Poveste – 5/5
  3. Regie – 5/5
  4. Scenariu – 5/5
  5. Imagine – 5/5
  6. Entertainment Value – 5/5

Scor Final – 5/5

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *