The Rainmaker (Recenzie) – Un mister complex, cu o abordare proaspătă și o savoare clasică, reintepretează cu succes una dintre cele mai bune drame juridice moderne
John Grisham (A Time to Kill) este unul dintre cei mai cunoscuți și prolifici autori de origine americană ai ultimilor 40 de ani, talentatul scriitor devenind cunoscut pentru romanele sale de tip thriller juridic, dar și pentru stilul său unic în care îmbină spectacolul tensionat din sălile de judecată cu cel al emoțiilor din afara acestora pentru a da naștere unor narative de care atât cei familiarizați cu limbajul de specialitate, cât și cei complet străini de acesta se pot bucura în egală măsură. Tocmai din acest motiv, faptul că numeroase dintre cele mai cunoscute povești ale sale au fost transformate de-a lungul timpul în producții cinematografice de un succes moderat nu a luat prin surprindere pe nimeni, iar anul 2025 aduce în atenția publicului o nouă adaptare a celui mai popular roman scris de Grisham, serialul The Rainmaker, reinterpretare a filmului cu același nume din anii 1990, descriindu-se drept o dramă juridică neașteptat de bună și autentică, a cărei savoare clasică este susținută de o distribuție excelentă și o abordare proaspătă, ceea ce nu poate fi decât îmbucurător pentru viitorul unui gen cinematografic pe cât de apreciat, pe atât de controversat.
Serialul The Rainmaker urmărește povestea lui Rudy Baylor (Milo Callaghan), un tânăr avocat aspirant cu o viață personală agitată și o nevoie arzătoare de a onora amintirea fratelui său pe drumul dreptății, care primește oportunitatea unică de a face o stagiatură la una dintre cele mai prestigioase firme de avocatură din oraș, dar care descoperă că lumea în care a intrat este mult mai nemiloasă și coruptă decât și-a imaginat, iar prima sa zi de muncă se încheie prematur odată cu decizia intransigentului asociat Leo Drummond (John Slattery) de a-l concedia pentru că a îndrăznit să îl înfrunte direct. Așadar, rămas fără slujba sa de vis și deziluzionat cu privire la viitorul său profesional, Rudy ajunge să facă echipă cu neînfricata avocată Jocelyn Stone aka Bruiser (Lana Parrilla) și cu excentricul jurist Deck Shifflet (P.J. Byrne) pentru a soluționa cazul morții suspecte a unui tânăr afro-american, însă, atunci când descoperă că cei împotriva cărora trebuie să lupte în sala de judecată sunt chiar Drummond și iubita sa Sarah Plankmore (Madison Iseman), eroul nostru se afundă și mai mult în străfundurile unei conspirații corporatiste multistratificate, care nu doar că îi va periclita viața în moduri nebănuite, ci îi va schimba cursul destinului în mod dramatic.
Având în vedere că romanul The Rainmaker al lui John Grisham a fost deja adaptat sub forma unui film de mare succes regizat de legendarul Francis Ford Coppola (Megalopolis) la sfârșitul anilor 1990, era de așteptat ca noul serial cu același nume să aducă în modernitate narativa pentru o mai atentă explorare a temelor centrale ale poveștii, precum lăcomia corporatistă sau corupția sistemică, iar producția USA Network a excelat la acest capitol, folosind liniile narative trasate de Grisham în opera sa drept bază solidă de la care să dea startul unei povești mult mai ambițioase și mai complexe decât ne-am fi așteptat, evoluând întregul proiect dintr-o simplă dramă juridică într-un murder mystery cu valențe de thriller juridic. Din fericire, această tranziție drastică s-a dovedit a fi deosebit de inspirată într-o imagine de ansamblu deoarece i-a oferit echipei creative posibilitatea de a intra mult mai în profunzimile cazului central al sezonului (deslușirea morții suspecte a tânărului afro-american și demonstrarea mușamalizării ulterioare a spitalului în care a avut loc tragedia), parcurgând etapizat desfășurarea unui proces de o asemenea anvergură și introducând numeroase răsturnări de situație spectaculoase pentru a schimba frecvent dinamica proiectului, fără a diminua în niciun moment din tensiunea și suspansul inerente acestei experiențe relativ neconvenționale dacă privim prin prisma trăsăturilor clasice ale genului de care aparține.
Prin urmare, renunțând pe alocuri la abordarea perimată care a caracterizat dintotdeauna această nișă cinematografică, producția The Rainmaker se distinge de alți contemporani ai săi prin felul inedit în care îmbină misterul cazului central cu o serie de alte povești adiacente, respectiv eforturile protagonistului de a o salva pe vecina sa Kelly (Robyn Cara) din ghereale unui abuzator, planurile de evadare ale infirmierului criminal Melvin Pritcher (Dan Fogler) sau încercările lui Bruiser de a rezolva un caz federal în care este implicat tatăl său, fiecare piesă mai mult sau mai puțin interesantă a acestui puzzle având o contribuție esențială în formarea lui Rudy Baylor ca om și ca avocat, chiar dacă unele dintre acestea sunt oarecum prelungite inutil din dorința creatorilor de a se juca cu așteptările privitorilor și a adăuga noi elemente conturbatoare în momentele de platitudine care apar în partea mediană a sezonului. Cu toate acestea, deși există câteva probleme la nivelul scenariului în anumite momente cheie, ultimele două episoade ale acestui prim sezon readuc în atenția publicului tot ceea ce și-au dorit de la bun început de la această producție, și anume o ultimă confruntare intensă între Rudy/Bruiser și Drummond/Sarah în sala de judecată, iar caracterul ambivalent al acestui deznodământ fascinant, fiind pe de-o parte subversiv, iar pe de-altă parte previzibil, a transformat întreaga experiență într-un masterclass juridic imersiv, care leagă cu măiestrie toate firele narative dezvoltate într-o concluzie unitară cel puțin excepțională.
Ultimul capitol unde serialul USA Network strălucește în mod particular este cel al performanțelor actoricești, livrate de o distribuție extrem de carismatică și de credibilă, dar mai ales capabilă să transmită cu eficacitate aroganța fermecătoare și vulnerabilitățile mascate ale unor personaje care fie lucrează în interes propriu și se învârt în cercuri sociale selecte, fie luptă zilnic pentru supraviețuire în slujba binelui colectiv, completând astfel tabloul moral al unei lumi în care adevăratele pericole nu apar doar în sala de judecată, ci și în afara acesteia sau în interiorul fiecăruia dintre noi. De departe, Milo Callaghan (Dune: Prophecy) face o treabă fenomenală în rolul lui Rudy Baylor, un tânăr absolvent de pe băncile facultății de drept, a cărui pasiune pentru onoare și dreptate își are sorgintea în trecutul său tragic, dar care se vede nevoit să se confrunte prematur cu latura întunecată a avocaturii ca urmare a crezurilor sale nobile, iar asta îl aduce față în față cu cea mai mare și mai alambicată provocare a carierei sale, care îi testează atât limitele moralității sale impecabile, cât și abilitățile sale profesionale neșlefuite, iar mai puțin cunoscutul actor creionează la perfecție portretul unui erou pentru care valorile sale înnăscute sunt mult mai valoroase decât orice alt bun material superficial, indiferent de sacrificiile pe care le are de făcut în apărarea lor.
În ceea ce-i privește pe ceilalți actori care fac parte din distribuție, Lana Parrilla (The Lincoln Lawyer) este cea mai memorabilă prezență din acest proiect și o transformă pe Jocelyn Stone/Bruiser într-una dintre cele mai abile și seducătoare avocate care au defilat vreodată pe micile ecrane, necruțătoarea protagonistă fiind mentorul și vocea rațiunii din viața lui Rudy Baylor, dar confruntându-se și cu numeroase probleme personale care îi pun în pericol libertatea și conduita profesională, fapt pentru care carismatica interpretă o îmbracă pe eroină într-o haină aparent implacabilă și de un sarcasm cinic molipsitor, dar care maschează de fapt o inimă de aur și o sensibilitate feroce. De cealaltă parte, John Slattery (Mad Men) atrage toată atenția cu șarmul său machiavelic în rolul lui Leo Drummond, un avocat corporatist legendar și cu o moralitate îndoielnică, dar care este capabil să recurgă la orice mijloace pentru a-și duce planurile mârșave la bun sfârșit, chiar dacă asta presupune încălcarea tuturor principiilor care stau la baza profesiei sale, în timp ce Madison Iseman (Annabelle Comes Home) și P.J. Byrne (The Big Cigar) completează această distribuție din postura personajelor Sarah Plankmore și Deck Shifflet, unul dintre ei reprezentând obiectul afecțiunii lui Rudy, dar și cel mai mare adversar al său, iar celălalt ajutând la conturarea unei sfere comice necesare pentru a contrabalansa tensiunea dramatică a narativei.
Într-un context în care producțiile Presumed Innocent sau Juror #2 au câștigat aprecierea publicului larg pentru diferitele moduri inedite în care s-au jucat cu convențiile tradiționale ale dramelor juridice de odinioară pentru a aduce ceva nou și inovativ într-un gen cinematografic pe cât de prezent și relevant, pe atât de controversat și șablonard, faptul că scrierile emblematice ale talentatului John Grisham încă pot servi drept surse de inspirație pentru un nou val de proiecte care au potențialul de a revitaliza această nișă extrem de ofertantă este mai mult decât încurajator, mai ales într-o perioadă în care o lipsă de originalitate dezamăgitoare a cuprins cetatea filmului sub toate formele sale. Așadar, producția The Rainmaker reprezintă o nouă surpriză fantastică pe care anul 2025 ne-a pregătit-o pe micul ecran, aducând în fața privitorilor o poveste neașteptat de complexă și de multistratificată, cu o sferă tematică puternic ancorată în sensibilitățile societății moderne, o abordare proaspătă și o serie de performanțe actoricești memorabile, ale cărei savoare clasică și autenticitate creativă au dat naștere unui proiect de televiziune căruia merită să i se acorde atenție în această toamnă, chiar dacă riscurile pe care și le asumă nu vor fi pe placul tuturor.
Evaluare serial THE RAINMAKER
- Actorie – 5/5
- Poveste – 5/5
- Regie – 4/5
- Scenariu – 4/5
- Imagine – 5/5
- Entertainment Value – 4/5










