Death by Lightning (Recenzie) – Povestea uitată a unui președinte american avangardist face subiectul unei drame istorice perfect echilibrate și cu o distribuție absolut fenomenală

Poster recenzie serial "DEATH BY LIGHTNING" cu cinci insigne verzi de evaluare cu logo-ul "MOVIEBAIT".Istoria Statelor Unite ale Americii este una dintre cele mai vaste și importante file din cartea evolutivă a societății moderne, cuprinzând atât momente care au marcat profund întreaga lume, precum Războiul de Independență din secolul al XVIII-lea, Aselenizarea de la sfârșitul anilor 1960 sau Atacurile de la 11 septembrie, cât și episoade violente care au schimbat radical cursul vieților noastre, respectiv asasinările președinților Abraham Lincoln (1865) și John F. Kennedy (1963) și a activistului politic Martin Luther King Jr. (1968). Așadar, aceste file de istorie intrigante au servit în timp drept surse de inspirație deosebit de ofertante și captivante pentru o sumedenie de proiecte cinematografice care au transformat istoria statului american într-o mină de aur inepuizabilă, însă ultima colaborare dintre platforma Netflix și duo-ul de producători David Benioff/D.B. Weiss (3 Body Problem) a extras un episod mai puțin cunoscut din această carte masivă, miniseria Death by Lightning aducând în prim plan povestea uitată a unui președinte american avangardist pentru a da naștere unei drame istorice perfect echilibrate și cu o distribuție absolut fenomenală, mai mult decât meritorie de a fi plasată în galeria celor mai bune producții de acest gen din ultima vreme.

Death by Lightning urmărește povestea lui James A. Garfield (Michael Shannon), un fost general care a luptat pe front în timpul Războiului Civil, dar actualmente membru important al Partidului Republican, un familist convins și un puternic susținător al egalității drepturilor umane, a cărui viață ia o turnură complet neașteptată în ziua în care este chemat să ia parte la Convenția Națională Republicană și să-și ofere susținerea pentru candidatul statului Ohio în cursa pentru președinția națiunii americane. Folosindu-și calitățile oratorice unice și ideile revoluționare, Garfield se trezește numit peste noapte candidatul oficial al republicanilor și ales ulterior drept cel de-al 20-lea președinte al Statelor Unite ale Americii, fără să realizeze că liniștea de care se bucurase până atunci alături de familia sa avea să îi fie zdruncinată, iar cuibul de vipere în care a intrat involuntar este plin de pericole și provocări la tot pasul, ceea ce îi îngreunează semnificativ misiunea onorabilă de a reforma țara la cârma căreia a fost instalat. În același timp, visătorul Charles S. Guiteau (Matthew Macfadyen), un cartofor al jocurilor vieții, se lasă ghidat în necunoscut de ambițiile sale iluzorii și încearcă prin orice mijloace să pătrundă în înalta societate, neștiind de fapt că drumurile sale se vor intersecta cu cele ale președintelui Garfield pe traiectoria unui destin comun, care va picta cu sânge numele lor în analele pierdute ale istoriei Americii.

Având drept sursă de inspirație cartea Destiny of the Republic: A Tale of Madness, Medicine and the Murder of a President scrisă de Candice Millard, echipa creativă a serialului Death by Lightning a beneficiat de una dintre cele mai valoroase și amănunțite incursiuni nonficționale în societatea americană a sfârșitului de secol XIX, care încă se confrunta cu urmările dramatice ale Războiului Civil și cu provocările unei lumi a cărei scindare pare să se fi vindecat superficial, iar asta le-a oferit lui Mike Makowsky (Bad Education) și Benioff/Weiss posibilitatea de a explora o filă nespusă până în prezent din istoria Americii, care nu doar că oglindește realitatea cotidiană în moduri îngrijorătoare, ci se dedică pe deplin unei portretizări care nu tratează evenimentele dramatice de la acea vreme ca pe un produs de divertisment, ci ca pe o lecție importantă despre umanitate pierdută, ambiții deșarte, putere înșelătoare și corupție dominantă. Prin urmare, deși miniseria este formată din doar 4 episoade cu o lungime medie de 50 de minute, povestea ascensiunii meteorice a lui James Garfield și călătoria tragicomică a lui Charles Guiteau sunt echilibrate la perfecție pe tot parcursul sezonului, provocându-i pe privitori să perceapă faptele desfășurate pe eran atât din perspectiva onorabilă a președintelui american, cât și din cea himerică a asasinului său, totul cu scopul de a picta în culori mai mult sau mai puțin favorabile un tablou cât mai veridic și fidel acelor vremuri tulburătoare, în care conflictele de pe scena politică și din culisele acesteia erau cel puțin la fel de aprige și sângeroase precum cele de pe câmpul de luptă.

Luând în considerare aspectele discutate deja, dar mai ales întinderea neobișnuit de scurtă a acestui proiect în comparație cu alți contemporani ai săi, deasupra dramei istorice plana o oarecare teamă cu privire la capacitatea acesteia de a surprinde cu atenție și respect străfundurile carierei politice a lui Garfield (urmărind treptat conflictele sale politice din interiorul partidului, dar și din sânul familiei sale, precum și intențiile sale reformatoare cu privire la stârpirea corupției guvernamentale și evenimentele escaladante care au dus la asasinarea sa), dar și cele ale aventurii lui Guiteau până în înalta societate americană (pornind de la fraudele sale financiare și ajungând până la încercările sale neîncetate de a intra în cercul de apropiați ai președintelui și a obține susținerea acestuia în slujba viselor sale mărețe), mai ales pentru că tabloul dual conturat putea ambiguiza intenția de bază a miniseriei și ar fi adus-o pe un făgaș creativ relativ incert. Din fericire, niciuna dintre aceste posibile probleme nu s-au strecurat în produsul final, iar asta nu poate fi decât lăudabil într-un context atât de provocator, care nu doar că trebuia să își împartă atenția între poveștile individuale ale protagoniștilor, ci și asupra diferitelor moduri în care acestea se întrepătrund și se completează reciproc, ceea ce a culminat într-un deznodământ cu care publicul larg este mai mult sau mai puțin familiarizat, dar care nu eșuează în a stârni emoții diverse, de la furie și frustrare până la satisfacție și împăcare, totul fiind încadrat cu măiestrie într-o ramă care lasă trasarea limitelor neclare dintre realitate și ficțiune la latitudinea fiecărui privitor în parte.

Ultimul capitol unde producția Death by Lightning livrează excelență pe toate planurile este cel al performanțelor actoricești, acolo unde o distribuție spectaculoasă apelează la ajutorul unei scenografii impecabile și a unor costume specifice secolului al XIX-lea pentru a readuce parfumul clasic al acelor vremuri în modernitate, dar fără a încălca în niciun moment granița dintre cele două lumi din nevoia de a îmbrăca personajele pe care le întruchipează în haina unei naturaleți anacronice, care ar fi diminuat eficacitatea tematică/afectivă a mozaicului istoric evocat. Fără doar și poate, Michael Shannon (Nine Perfect Strangers) livrează ca de obicei o nouă performanță absolut fenomenală în pielea lui James A. Garfield, al 20-lea președinte al SUA și unul dintre cei mai importanți/vizionari lideri din istoria statului american, însă ale cărui merite uriașe au fost uitate în negura timpului din motive care nu țin doar de acțiunile sale percepute a fi controversate la ora aceea, ci și de felul în care societatea a ales să îi uite numele în favoarea altor urmași ai săi mult mai notorii și longevivi, iar asta i-a oferit experimentatului actor posibilitatea unică de a picta într-o paletă de culori cât mai largă și comprehensivă portretul unui conducător împovărat cu o misiune greu de gestionat de o persoană slab pregătită pentru jocul de șah politic, dar care reușește să suplinească lipsa calităților de lider cu o candoare autentică, un altruism riscant și o determinare de fier, al cărui parcurs eroic are un final pe cât de fulgerător, pe atât de agonizant, care îl imortalizează pe protagonist în galeria președinților americani legați prin spațiu și timp de același destin necruțător, însă care nu merită să fie amintiți exclusiv prin prisma dispariției lor tragice.

De cealaltă parte, Matthew Macfadyen (Deadpool & Wolverine) fură toată lumina reflectoarelor în rolul lui Charles S. Guiteau, un bărbat ale cărui ambiții de a străluci pe scena politică americană sunt sabotate de propriile sale acțiuni halucinant de îndrăznețe, însă care se lasă ghidat pe drumul pierzaniei de o minte profund tulburată de neajunsurile destinului său nefericit, dar și de repulsia socială cu care s-a confruntat pe tot parcursul vieții, iar asta l-a ajutat pe fantasticul actor să livreze una dintre cele mai bune și memorabile performanțe ale carierei sale, surprinzând la perfecție toate nuanțele unui om care ajunge să se dezumanizeze gradual din dorința de a fi apreciat pentru calitățile sale ascunse, nu de a fi ridiculizat din cauza bufoneriilor sale vădite, ceea ce îl împinge la o serie de gesturi necugetate care îi aduc notorietatea efemeră mult dorită, înainte ca aceasta să îi fie răpită la fel de subit la capătul unei călătorii fără cale de întoarcere. Referitor la ceilalți membri care fac parte din această distribuție, Bradley Whitford (The Diplomat) și Shea Whigham (Mission: Impossible – The Final Reckoning) completează tabloul politic al acelor vremuri din postura republicanilor James Blaine și Roscoe Conkling, unul fiind principalul sfătuitor al lui Garfield, iar celălalt contestatarul cel mai abil al președintelui, în timp ce Nick Offerman (Civil War) face o treabă fenomenală în rolul lui Chester A. Arthur, vicepreședintele protagonistului și personajul cu cel mai fascinant parcurs evolutiv al întregului serial, iar Betty Gilpin (American Primeval) și a sa Crete Garfield întruchipează cu sensibilitate feroce sfera afectivă a serialului, aceasta fiind busola morală a eroului nostru și protagonista unui monolog final revelator, care schimbă percepția publicului despre valoarea și relevanța poveștii ilustrate.

Într-un context social în care arta pare să reflecte din ce în ce mai mult realitatea cotidiană, lecțiile de viață importante pe care dramele istorice contemporane ni le oferă într-un ambalaj comercial deosebit de captivant sunt cruciale pentru noi ca indivizi, nu doar pentru că ne oferă posibilitatea unică de a înțelege istoria (ne)scrisă a lumii și a învăța din victoriile/eșecurile înaintașilor noștri cu scopul de a construi un viitor mai bun, ci și pentru că ne ajută să ne ridicăm semnale de alarmă puternice cu privire la starea precară a lumii în care trăim și la soarta omenirii pe această traiectorie nefavorabilă pe care ne aflăm de la un timp încoace, iar apariția unor producții cinematografice precum cea proaspăt lansată de platforma Netflix reprezintă un nou element perturbator de care societatea noastră latentă avea nevoie pentru a se trezi la realitate. Astfel, proiectul Death by Lightning se face remarcat drept una dintre cele mai neașteptate succese ale sfârșitului de an 2025, dar și una dintre cele mai bune miniserii ale ultimilor ani, folosind o filă relativ necunoscută din istoria Americii, împreună cu o distribuție excelentă, o direcție generală ambițioasă și un echilibru compozițional perfect, pentru a da naștere unui produs de televiziune al cărui mesaj central transcende granițele spațio-temporale într-un mod excepțional de relevant.

Evaluare serial DEATH BY LIGHTNING

  1. Actorie – 5/5
  2. Poveste – 5/5
  3. Regie – 5/5
  4. Scenariu – 5/5
  5. Imagine – 5/5
  6. Entertainment Value – 5/5

Scor Final – 5/5

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *